AMES 1
KRÖNIKA Almedalen 2018 ALMEDALEN STÅR INFÖR DÖRRE
N, det är bara ett par månader kvar till valet och de politiska utspelen står som spön i backen. Har tidigare reflekterat över att miljö- och klimatfrågan lyser med sin frånvaro i debatten. Och det blir bara tydligare. Tack och lov händer det mycket ändå. Några saker som är värda att nämna som hänt under den innevarande mandatperiod är: 2016 - Sju partier enas om nettonollutsläpp 2045, samt etappmål för vägen dit. Dessutom enas fem partier om Energiuppgörelsen som innebär 100% förnybar energiproduktion till 2040 (vilket exkluderar kärnkraft). 2017 är första räkenskapsåret då det blir obligatoriskt för alla större bolag att göra en hållbarhetsredovisning. Dessutom införs automatiska årliga höjningar av drivmedelsskatterna baserat på konsumentprisindex plus 2% schablonuppräkning. 2018 händer det jättemycket: • Klimatlagen trädde i kraft per 1 januari som innebär att alla regeringar är skyldiga att föra en klimatpolitik som utgår från de klimatmål som riksdagen har antagit, vilket alltså bl.a. är att Sverige ska ha nettonollutsläpp till 2045. • Det Klimatpolitiska rådet släppte sin första rapport i februari. Där granskas utvecklingen för klimatarbetet och utsläppsutvecklingen. Den första rapporten innehöll mer information om hur arbetet ska bedrivas, än någon egentlig granskning, men rådet hade endast hunnit verka några månader när rapporten släpptes så det är kanske inte så konstigt. Vill man veta hur strukturerna runt Sveriges, EU:s och det globala klimatarbetet hänger ihop så rekommenderas en genomläsning. • Flygskatten infördes 1 april. • Nio branscher har hittills presenterat färdplaner för hur respektive bransch ska bli fossilfria i samarbete med Fossilfritt Sverige. Fler färdplaner väntas under hösten. • Bonus/Malus för bilar införs första juli. • Reduktionsplikten (som innebär tvång för drivmedelsleverantörerna att blanda in högre och högre andelar biodrivmedel) införs första juli. • Regeringen har presenterat Industriklivet som innebär stora statliga satsningar på minskade utsläpp i basindustrin (t.ex. i svensk stålproduktion som står för 10% av Sveriges totala utsläpp idag). • Inom ramen för Klimatklivet har Naturvårdsverket godkänt 1900 ansökningar om bidrag för åtgärder som minskar klimatrelaterade utsläpp, vilket beräknas ge 880 000 ton lägre årliga utsläpp av CO2. Klimatklivet har kritiserats, men jag har också hört många företag som lyfter hur många gröna investeringar som realiserats som annars inte hade blivit av. EN HEL DEL POLITISKA BESLUT har fattats i parlamentarisk enighet, vilket kanske förklarar varför de fått så lite uppmärksamhet. Till skillnad från den, i mina ögon, vansinniga diskussionen om vinster i välfärden eller den känslokalla, ja rent av omoraliska debatten om hur man ska hantera framtiden för ungdomar som kommit i kläm i den svenska migrationsgeggan. VARFÖR ÄLTAR JAG DET HÄR? Dels för att det gör Sverige till ett progressivt land ur ett klimatpolitiskt perspektiv. Dels för att paletten av åtgärder inger ett visst hopp om en snabbare omställning. Bara det att vi har en klimatlag som alla, oavsett partifärg, måste följa framöver. Man får helt enkelt inte fatta politiska beslut som ger negativa konsekvenser för klimatet. RÄCKER ÅTGÄRDERNA för att vi ska klara av Parisavtalet? Förstår alla att vi behöver göra mer? Nej, på både fråga A och fråga B. Det räcker med att läsa vissa kommentarer till den automatiska höjningen av drivmedelsskatterna, så inser man att djävulen alltid sitter i detaljerna. Det är enkelt att acceptera svepande långsiktiga mål, men svårare att köpa tuffa beslut i verkligheten. Det ska bli ytterst spännande att se vilket parti som på allvar kommer att driva frågan om ett årtal då det blir stopp att sälja fossildrivna bilar och dito för försäljning av fossila bränslen. Att använda en bil som drivs på bensin eller diesel är inte en mänsklig rättighet och det kanske är dags att branschorganisationer, lokalpolitiker och människor i gemen börjar inse det. Istället för att motarbeta en nödvändig utveckling kan man ju välja att omfamna den och se de positiva effekterna. Jag tror inte att vi kommer att se många politiker stå i Almedalen och kräva stopp för försäljning av fossilt drivna fordon – men framåt årsskiftet så kanske de vågar, då är det ju långt kvar till nästa val. Om ni tror att nödvändigheten av ett sådant beslut är något jag hittat på själv så föreslår jag läsning av rapporten: Vägval 2030: färdplan för snabbomställning till hållbara persontransporter, av bland annat Henrik Ny på Blekinge Tekniska Högskola. INNAN JAG ÖNSKAR ALLA en riktigt härlig sommar vill jag dela ut Månadens skämskudde som går till Sveriges bilhandlare som överöst oss med annonser där de försökt övertyga oss att köpa törstiga dieselbilar innan 1 juli då bonus/malus börjar gälla. Månadens tummen upp får den som uppfann elcykeln, som jag är ganska övertygad om kommer att revolutionera mitt liv! För dig som inte fått tummen ur och köpt en ännu rekommenderar jag att skynda på, för det finns risk att elcykelpremien på 25% inte förlängs efter valet. TILL SIST – ha en riktigt härlig sommar! n MALIN FORSGREN Seniorkonsult, 2050 Controllern Real Estate Hur kommunicerar du med din personal? Vet du vad som motiverar dem? Nybyggda kontorslokaler vid PulsAnalys är snabbt, enkelt och träffsäkert! Aspholmen/Gustavsvik för inflytt 2018 Var med och utforma din lokal. Intresseanmälan skickas till: anders@bistamekan.se | Tel. 070-375 70 75 Mikael Laweby Certifierad, PulsAnalys 0734-15 65 14 • www.koching.se 37