AMES 1
NARR NATURGODIS HAR GOTT RYKTE Roger Jonsson vd f
ör Narr konfektyr i Ödeshög, har gått emot strömmen, då andra satsat på allt billigare lösviktsgodis, så har man istället prioriterat hög och jämn kvalitet. ATT TRÄFFA ROGER JONSSON har något speciellt över sig. Här möter man en människa som har dedikerat hela sitt liv åt en chokladfabrik. Han utstrålar ödmjukhet och stolthet då han berättar om sin framgångssaga. Man kan säga att han är en riktig arbetsnarkoman som varje dag tillbringar 13-14 timmar i chokladfabriken. Han kommer hem kl 21.00 för att ibland stiga upp kl 04.00. – Jag har förmånen att aldrig bli trött. Det är kul och har blivit en livsstil. Nu försöker jag dock att ändra på det de långa arbetsdagarna, säger Roger Jonsson. Det hela handlar om att ska man lyckas med tillverkningsprocessen gällande naturgodis: frukt, ris och nötter som är chokladöverdragna, så är det en komplicerad apparat som kräver ständig mänsklig tillsyn. Ett hantverk som kräver kunnande. Narr har 60 olika typer av lösviktsgodis och omsätter 50 Mkr. – Det finns ingen manual eller automatisering i fabriken för det vi gör. Det är fortfarande en magkänsla om att få rätt konsistens på chokladdragéerna. Det tar tre, fyra år med upplärning att bli någorlunda självgående. Ett högt tempo, motion får man gratis då man springer mellan pannorna för att kolla resultatet, säger Roger Jonsson. ROGER JONSSON STARTADE Narr konfektyr 1993. Intresset och idén om att tillverka godis hade väckts genom att han arbetat med polkagristillverkning i Gränna. Då var det ett stort prövande eftersom han egentligen inte hade någon tidigare erfarenhet. Det tog tid innan man fick fram en produkt som gick att sälja. Det var otaliga satser som man fick kassera och köra till soptippen och det saknades kapital. Det var en tid av frustration och motgångar. – Jag är ganska envis utav mig och ger mig inte, 44 sakta men säkert gick det åt rätt håll, berättar Roger Jonsson. Det handlar bland annat om luftflödet och temperaturen i pannorna, vilka hela tiden måste sättas på och stängas av i rätt tid. Detta så att chokladen inte smetar ihop och produkten måste få rätt storlek, mängden choklad i förhållande till exempel nöten. Utseendet är extra viktigt. Frystorkade fruktpulver, smaker och färger, lägger man på för hand i pannorna. – Vi har hittat just vår lilla rätta nisch i godisbranschen. Det är inte så många som håller på med just det här. Sen jag startade har det kommit sju eller åtta som startat med samma koncept. De har sedan tvingats att lägga ned, berättar Roger Jonsson. NARR ÄR ETT ÄKTA FAMILJEFÖRETAG och kanske skulle ett sådant här företag inte gå att driva om inte familjen backade upp helhjärtat. Hustru, son och dotter är i högsta grad involverade genom att de tagit anställning i företaget. Alla är faktiskt tillfrågade om de vill arbeta i företaget. Narr har nio anställda och nyligen invigde man en helt ny fabrik utmed E4:an vid Ödeshög för 30 Mkr så att man kunde möta efterfrågan från kunderna. För att öka produktionen beställde man ett antal nya egendesignade dragépannor i rostfritt stål från en lokal leverantör. Meningen var att man skulle öka produktionen från sju till tio ton godis per dag. Det gjorde man också men man hade inte räknat med de centrifugalkrafter som uppstår vid rotationen av pannorna. De gick helt enkelt sönder och fick tas ur bruk. – Vi är duktiga på att få fram en stor produktionsvolym med så få anställda. Vi kommer att bli allt bättre på detta och börjar nu bli mer rationella, säger Roger Jonsson. TEXT & FOTO: PER ODDMAN KUNDERNA FINNS I SVERIGE och övriga Norden, Estland, Tjeckien, Spanien, Ungern, Tyskland samt Storbritannien, och smakpreferenserna åtskiljer sig markant beroende på land. – Godis har alltid varit så billigt. Jag tror att konsumenten nu har ändrat sitt köpbeteende gällande lösviktsgodis. Man köper det man vill ha och då kvalitet, fast kanske lite mindre. Vi har aldrig hängt på racet med lågpris på lösviktsgodis. Inköpare som har ställt krav om hög volym till ett lågt pris, har vi tackat nej till, säger Roger Jonsson. ATT SATSA PÅ KVALITET har bevisligen lönat sig i Narrs exempel. Man står upp för det man gör och kör sin egen linje. I butikerna har man nu börjat med att skylta tillverkarens namn på lösviktsgodis. Det gynnar Narr. – En del leverantörer gör en fuling då de packar om Narrs produkt i sin egen. Det är inte lätt att hinna med allt då man är själv. Detta kommer vi dock att sätta stopp för, berättar Roger Jonsson. I företaget Narr finns en härlig flexibilitet bland personalen. Till exempel finns det två tjejer som jobbar med paketering och som alternerar med fakturering. Roger Jonsson vd, ses oftare ute i produktionen. – Det som går snabbt blir inte alltid det bästa, utan får det ta tid, så blir det oftast bra, det är jobbigare men det blir stabilare, anser Roger Jonsson. MÅNGA GÅNGER har Roger Jonsson fått erbjudanden om att sälja sin fabrik. Det här är hans passion i livet och han har alltid tackat nej. – I framtiden kommer vi att satsa på att leverera produkter i egen förpackning, avslutar Roger Jonsson. n