AMES 1
MARKNADSFÖRINGSSKOLA TEXT: TOMAS TRÄNKNER Marknad
sföringens värsta fiende är otålighet och brist på fokus, trots att uthållighet och fokus är det som ger framgång. Men hur blir man fokuserad i en värld med 1000 budskap per timme och en smartphone inom räckhåll 24-7? Här får du svaren. F.O.C.U.S. F.O.C.U.S. ÄR EN AKRONYM för Follow One Course Until Successful. Var uthållig och fokuserad så blir du framgångsrik, det menar Robert T Kiyosaki, som myntade F.O.C.U.S. Han har skrivit flera böcker om detta tillsammans med ingen mindre än Donald Trump. FOKUS ÄR ATT GÖRA EN SAK I TAGET. Framgångsrika företag är fokuserade och vet vad som är viktigt och oviktigt. Enligt Thomas Ahrens leder ett brett fokus till splittring som gör det svårt att hinna, med sämre lönsamhet som följd. Att våga välja bort är en framgångsfaktor. Företag med fokus blir tydliga, kommunikationen och rutiner blir snabbare och billigare, menar Thomas. HUR LYCKAS MAN FÖLJA EN VÄG och bli framgångsrik? Genom att hitta din passion som ger den uthållighet som krävs. Har du dessutom talang så blir det lättare. Jag tror att företag med F.O.C.U.S. har fem saker gemensamt: • De har satt igång • De har mod att göra sin grej och inte lyssna på alla skeptiker • De vågar vara sig själv, de har hittat sin stil • De firar framgångar ofta • De skyller inte allt på alla andra BLI EXPERT PÅ VAD SOM HELST med 10 000 timmars träning är en myt som dyker upp ibland. Sanningen är att det tar 1000 timmar för en del och 20 000 timmar för andra. Knepet är att ständigt förbättra sig, att utvecklas och inte bara repetera. De som blir riktigt bra testar hela tiden och misslyckas massor, för att sedan hitta det som fungerar. ”Rom byggdes inte på en dag” sade man redan på 1100-talet så det är inget nytt, tålamod ger resultat. DEN SOM JOBBAR MED F.O.C.U.S. står emot omgivningens tvivel. Om Henry Ford hade utvecklat det som redan fanns skulle resultatet blivit snabbare hästar. Popgruppen the Beatles hade aldrig slagit igenom utan sin egen kreativa stil. Så blir du mer fokuserad • Ha en stöttande omgivning • Gör inte samma sak hela tiden, utvecklas istället • Ha en strategi och målsättning • Göra en sak i taget och tänk en sak i taget 52 den. Att växla arbetet vid datorn med bensträckare, promenader och vila! Då mår jag bra! • Mål! • Meditation och spänningen när ett mål ska uppnås med kort men bra tidsram typ positiv stress utan stress • Ett träningspass innan jobbet! • Mitt mål, att varje dag ta rätt steg för att komma dit och att inspirera och tjäna andra genom min passion. • När målet är tydligt och man vet vägen dit - bara att kämpa på och nå de OMGIVNINGEN RUNT DIG ger många anledningar till att vara kortsiktig och se snabba resultat. Men, alla framgångsrika företagare idag följer F.O.C.U.S., annars hade de inte överlevt. Ju smalare du kan formulera ditt fokus ju enklare är det att nå målet. STEVEN MCDANIEL, F.D. GOLFPRO gav ett golftips, -sikta på ett löv eller en gren långt borta i dungen, en så liten detalj som möjligt, så kommer bollen dit. Samma sak kan du tänka i företaget. Vad skall din boll träffa om två år? Tänk ut en konkret situation så kommer risken att det blir så öka med 100 %, just därför att din marknadsföring har hittat sina bästa vänner – din uthållighet och ditt fokus. VILL DU HA INSPIRATION att komma igång med ditt F.O.C.U.S.? Läs min artikel i Affärsstaden nr 3 2018 om Digital Strategi. Lycka till. n ”Rom byggdes inte på en dag” sade man redan på 1100-talet så det är inget nytt, tålamod ger resultat. • Stäng av telefonen och datorn ett par dagar och se vad som händer med dig • Motionera - det ökar ditt fokus • Ta mikropauser och släpp allt så blir du lugnare och stabilare • Starta dagen bra, fortsätt bra och avsluta bra. Då är det du som kontrollerar situationen och inte någon annan. JAG FRÅGADE NÅGRA PERSONER vad som gör dem fokuserade. Här är deras svar: • Genom visualisering. Jag ser målet framför mig. • Akuta situationer • Kaffe och människor som kan tänka själva • Variationen gör mig fokuserad! Jag kan inte hålla på med en sak allt för länge. Då tappar jag tråTOMAS TRÄNKNER Marknadsföringsexpert Slipsten Marknadsutveckling Tomas Tränkner hjälper företag med digital marknadsföring. Han är medgrundare till företaget Slipsten Marknadsutveckling AB. Tomas har 25 års erfarenhet inom försäljning och marknadsföring och en flitig podcastare. Lyssna gärna på podden Entreprenörsdriv. Kontakt tomas@entreprenorsdriv.se