WE 1
PROFIL | 2:2017 Det senaste året har varit hektis
kt för SCA med uppdelning av den gamla koncernen i två börsbolag och mångmiljardinvesteringar i skogsindustrianläggningar. Och utmaningarna ser ut att vara stora även under kommande år. »För oss är tillväxt viktigt och vi har många goda tillväxtmöjligheter och ett antal intressanta utvecklingsprojekt. Men det viktiga över tid är att växa lönsamt«, säger nya SCA:s VD och koncernchef Ulf Larsson i denna profilintervju. TEXT: CARL JOHARD FOTO: PER-ANDERS SJÖQUIST Det har gått bra för SCA under det självständiga skogsbolagets första tid som börsföretag. Har det varit väntat? »Ja, vi har upplevt en hög omsättning av SCA-aktier på börsen, samtidigt som kursen har varit väldigt stabil. Bara under den första månaden omsattes en tredjedel av våra aktier, det vill säga ett antal hundra miljoner aktier i SCA. Det betyder att det redan vid introduktionen var en stabil värdering av företaget, mycket på grund av att det blev just en split. Slår man ihop värdet av de två aktierna idag – SCA och Essity - så har det varit en positiv utveckling för aktieägarna. Det samlade värdet är högre efter spliten än före om man jämför med den allmänna börsutvecklingen sedan starten.« Är de två koncernerna idag helt separerade? Finns det inga gemensamma kopplingar kvar? »Nej, det är idag två helt separata bolag med egna styrelser. Det finns och får inte heller finnas några direkta beröringspunkter mellan de två bolagen. Vi har kvar några kortsiktiga serviceavtal, bland annat inom IT, som fortsätter att löpa en tid till. Däremot är Essity fortfarande en av SCA:s största och viktigaste kunder. De köper sex procent av sitt massabehov från oss. De affärerna sker som tidigare på marknadsmässiga villkor.« Var det vid delningen en självklarhet att just skogsindustridelen skulle få överta varumärket SCA? »Det var det. Med tanke på namnet - Svenska Cellulosa AB - så kändes det naturligt att det skulle bli så. Vi valde att behålla SCA, eftersom det är ett mycket starkt varumärke och det vore synd att inte dra nytta av de investeringar som vi har gjort under åren i detta. Inte minst är det viktigt med ett starkt varumärke när vi talar med kunder, leverantörer och rekryterar nya medarbetare.« Ni har fått positiv uppmärksamhet kring den nya styrelsens utformning? »Ja, vi har en extern styrelse, som vi är väldigt nöjda med. Det är en kompetent styrelse med olika viktiga erfarenheter.« Är ledningen färdigriggad? Kommer det att behövas ytterligare funktioner i ledningsgruppen? »Just nu är vi väl bestyckade. Vi har en del externa resurser inne som stöttar upp och hanterar omställningen. Det är en viss puckel att komma över när det gäller att som självständig koncern överta och hantera alla de frågor som tidigare har legat hos moderbolaget i Stockholm. Totalt är det ett 15-tal nya personer som har kommit in.« 29