AMES 1
Norrköping eller Linköping? Linköping eller Norrk
öping? Frågan är ständigt på tapeten i många sammanhang. Inte minst när det gäller länets två flygplatser. Jag träffar Camilla Lejon, vd på Linköping City Airport och Mari Torstensson, vd och flygplatschef på Norrköpings Flygplats för att prata om samarbete och om konkurrens. EN STARKARE REGION TILLSAMMANS TEXT: MIRJAM LINDAHL – Jag får ofta frågan varför man inte kan flyga charter från Linköping precis som från Norrköping, berättar Camilla. Men sanningen är att vi är två helt olika flygplatser med olika förutsättningar. Linköpings flygplats är ett militärt skyddsområde. Landningsbana och flygtorn ägs av SAAB AB och Linköping City Airport står för driften. Vi samsas med provflygningar av Gripen och koncentrerar oss på affärsresenärer medan man i Norrköping har möjlighet att jobba med större flygplan som är bättre avpassat för charterverksamhet. Varför skulle vi slösa kommunala medel på en massa dyra nyanpassningar och slåss om samma kundunderlag när det handlar om en halvtimmes bilresa mellan städerna? LINKÖPING CITY AIRPORT blev kommunalt 2013, då man tog över driften från SAAB. I Norrköping tog kommunen över flygplatsen av Luftfartsverket (den del som numera heter Swedavia) år 2006, då det beslutades att antalet statliga flygplatser skulle minska från 18 till 10 stycken. – Det blev en markant skillnad för oss, säger Mari. Från att vara ett bolag som ägaren inte ville ha till att bli en folkets flygplats. Att kunna jobba nära regionen, dess invånare och företagare. Hon ler och berättar stolt att Norrköping har förhållandevis mycket charter för att vara en regional flygplats. Härifrån erbjuder flygbolagen resor till bland annat Mallorca, Kroatien, Cypern och Kreta under sommarhalvåret. Under vintern går resorna till Kanarieöarna och, nytt för i år, till Kap Verde. 10 HON POÄNGTERAR DET DÄR med att det är flygbolagen som erbjuder resorna. Att de som flygplats inte kan annat än att försöka underlätta för resenärerna om olyckan skulle vara framme och något flyg skulle bli försenat eller i värsta fall inställt. – ”Men skicka oss från den andra flygplatsen!” kan en del föreslå i all välmening, ler Mari. Men det är ju faktiskt flygbolagen som bestämmer varifrån de flyger. Inte vi! Camilla nickar igenkännande. – Visst händer det att en del passagerare kan bli lite upprörda, skrattar hon och visar med en blinkning att just det där med lite, det var en underdrift. Trots att de naturligtvis är tacksamma att man inte flyger med en trasig motor, så är det ju frustrationen i stundens hetta som vi ser. Men servicepersonalen, som ofta blir flygbolagets ansikte på plats; wow, vilka hjältar! fortsätter hon. Lugna och serviceminded med en lång erfarenhet. De är guld! MEN TROTS ATT FLYGPLATSERNA jobbar olika och faktiskt är två konkurrerande bolag så finns ändå mycket som förenar. Båda sitter de med i styrelsen för SRF (Sveriges Regionala Flygplatser AB) där Sveriges 35 regionala flygplatser arbetar med gemensamma ärenden som inköp, marknadsföringsfrågor och erfarenhetsutbyte. Ett samarbete som både Camilla och Mari värderar högt. – Som mindre flygplatser slåss vi ju också mot en del liknande fördomar, säger Camilla och berättar att hon fått reaktioner som ”Men oj…! Det här är ju som en riktig flygplats!” Självklart måste vi följa samma regler och säkerhetsföreskrifter som de stora flygplatserna. Grejen är att här går allt så mycket fortare. Du är igenom systemet på fem minuter. – Precis! Säger Mari. Och när du landat har du bagaget på bandet direkt när du kommer in i ankomsthallen! CAMILLA FORTSÄTTER TALA om nyttan med att resa hemifrån. Att många inte tänker på att resan upp till Arlanda, parkering, släpande av bagage mellan parkeringshus eller busshållplats och avgångshall faktiskt kostar mer, och tar längre tid än man tänker på. Man måste klart räkna med minst fem timmar från dörr till gate menar hon. En del hävdar också att det är roligare att åka från en större flygplats. – Men då säger jag att vad är Arlanda i jämförelse med Schiphol eller München? Två riktigt stora flygplatser som fått pris för att vara enkla och smidiga att byta på. Bagaget är redan incheckat och du når enkelt en ny gate. Dessutom erbjuds man ett helt annat shoppingutbud om det är det man är ute efter! Faktum är att det finns kanske tio resmål i världen som du når snabbare från Arlanda. Ett enda byte så är du var du vill! BÅDE MARI OCH CAMILLA talar om flygplatsernas viktiga uppgift att vara en välkomnande dörr in till regionen. Flödet av inpasserande är stort. Statschefer och företagsledare, artister och helt vanliga turister bidrar till näringslivets utveckling. Man bor på hotell, besöker restauranger, butiker och sevärdheter, vilket i sin tur leder till ökad företagsamhet, fler arbetstillfällen och så småningom skatteintäk