AMES 1
REKLAM OCH MEDIA TEXT: JONAS KÄLLGREN FACEBOOK SI
KTAR PÅ HUSHÅLLEN SVENSKAR FÖRFÖLJS AV REKLAM PÅ NÄTET Svenska folket näthandlar allt mer – och känner sig förföljda på köpet. Det visar en ny studie från Demoskop och Sveriges Annonsörer. Retargeting (även kallat remarketing) är reklam som, oftast via cookies, riktas till användare som har varit inne på en sajt och tittat på eller köpt en produkt eller tjänst. Annonsformen har blivit allt vanligare. Nu visar en studie från Demoskop och intresseorganisationen Sveriges Annonsörer att en stor del av svenska folket inte uppskattar annonsformen. I undersökningen framkommer att 85 procent av den svenska allmänheten mellan 18-80 år har köpt en produkt eller tjänst på webben under de senaste sex månaderna, men att reklamen som följer på köpet irriterar. Fler än hälften, 57 procent, svarar att de har sett reklamannonser på webben för produkter eller tjänster liknande de som de redan har köpt. Hela 80 procent av de som har sett reklamen menar dessutom att det har varit reklam för exakt samma produkt eller tjänst som de redan har köpt. I genomsnitt har de sett dessa annonser under så länge som 2,4 veckors tid efter genomfört köp. 58 Den allmänna inställningen till reklamen är inte överraskande, med tanke på ovanstående, låg. Tre av fyra är negativa till reklamen, medelvärdet bland samtliga svarande är 2,68 på en skala där 1 är sämst och 7 är bäst. De vanligaste orden för att beskriva reklamen är ”förföljd”, ”bevakad” och ”onödig då jag redan köpt samma sak”. – Det här är oroväckande siffror som vi som bransch måste ta till oss. Att vi skapar reklam som är efterhängsen och irriterar spär på den reklamtrötthet som finns. Reklamen online måste bli smartare och mer relevant, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer. Hela, eller bara - beroende på hur man ser det – 15 procent uppger att de har installerat en reklamblockerare och 21 procent uppger att de har funderat på att installera en som ett resultat av den efterhängsna reklamen. – Det finns en stor potential i retargeting men undersökningen visar att den potentialen inte utnyttjas fullt ut. Detta innebär att inställningen till reklamen blir överlag negativ och detta kan påverka dess effekt, säger Peter Bryngelsson, ansvarig för Demoskops erbjudande inom varumärke och kommunikation. De som inte har exponerats för reklam som inte har visat exakt samma vara som de redan har köpt är något positivare till retargeting som annonsform. I den gruppen låg medelbetyget på 3,16. n SVENSKARNAS INSTÄLLNING TILL RETARGETING-ANNONSERING: • 85 procent av svenska folket har handlat online under senaste halvåret. • 57 procent uppger att de sett reklamannonser på webben där samma produkter/tjänster som de tidigare köpt utannonserats. • 80 procent som sett denna reklam uppger att reklamen de såg var för exakt samma produkt eller tjänst som de redan sett. • I genomsnitt har svensken sett reklam för samma produkt/tjänst 9,5 gånger efter köp, under 2,4 veckors tid. • Genomsnittliga betyget på reklamen var 2,68 på en 7-gradig skala. • 15 procent uppger att de har installerat en reklamblockerare som ett resultat av denna reklam och 21 procent att de har funderat på att installera en. Två miljarder människor. Så många har numera ett Facebook-konto, enligt Facebook. Det betyder att den sociala nätverksplattformen nu når cirka två tredjedelar av alla uppkopplade människor, enligt Business Insider. Facebookgrundaren Mark Zuckerberg kommenterade det hela i en blogpost med orden ”Vi gör framsteg med att koppla ihop världen, låt oss nu föra världen närmare. Det är en ära att få dela den här resan med er.” I samband med detta passade Facebook också på att släppa en nyhet för deras annonskunder, kallad “household audience feature”. I korthet betyder det att annonsörer nu kommer att ha möjlighet att rikta sina annonser mot hela familjer, eller mer precist hushåll. Det ska enligt Adweek även gå att välja att rikta sig mot enbart “den som betalar” eller “de som influerar beslutet”. Man introducerar även nya verktyg för att mäta resultatet av marknadsföringen, till exempel hur många hushåll man har nått ut till och hur ofta de har sett ens annons. Facebook passar även på att ge sina annonsörer möjlighet att använda video i marknadsföringen, istället för som tidigare bara stillbilder. n Den 27 juni sprängde Facebook tvåmiljarder-vallen i antal användare. Det firar man med att möjliggöra reklam till hela familjer.