AMES 1
LINKÖPING REGIONEN Thoren Business School stärker
samarbete THOREN BUSINESS SCHOOL UTVECKLAR framtidens stjärnor inom business. För att ytterligare stärka affärsgymnasiets koncept kliver nu Forza of Sweden in ett unikt samarbete för att spetsa till utbildningarna. - Vi har sedan tidigare prövat detta koncept med fantastiskt resultat och vet att deras metod fungerar, säger Håkan Wallengren, gymnasiechef, ThorenGruppen AB. Skolor som vill ligga i framkant behöver vara duktiga på entreprenörskap. Men det kan vara en utmaning att få in det i klassrummet. Thoren Business School har ända sedan starten 2006 i samverkan med företag och samhälle utvecklat tusentals gymnasielever att bli starka personer med ledarskapsförmågor och framtida entreprenörer. Det har bland annat resulterat i tre raka SM-guld i Ung Företagsamhet under titeln ”Årets Säljare” där samtliga studerat eller har en gymnasiebakgrund från Thoren Business School. Genom samarbetet med Forza of Sweden som komplement under ett antal kurser stärks nu utbildningen ytterligare, bland annat genom att ge eleverna ett upplevelsebaserat lärande där kunskap kombineras med övningar. Vidare får eleverna bättre kommunikationsförmåga och kan arbeta effektivare i team samt en djupare självkännedom, förhöjd självkänsla och därmed ökat självförtroende. - Genom den här satsningen vill vi skapa större förutsättningar för våra elever att vara rejält rustade efter sin gymnasieutbildning och att vi redan nu till våra redan nu starka utbildningar kan addera in ytterligare spetskvaliteter vet vi kommer att bli ett lyft våra såväl personal som elever, säger Håkan Wallengren. Samarbetet mellan Forza of Sweden och Thoren Business School finns sedan tidigare i Helsingborg. Nu utökas det till ytterligare tre skolor; Linköping, Sundsvall och Umeå. - Vi iscensätter detta redan till hösten 2017 och förhoppningsvis kan det komma att utökas ytterligare i framtiden, säger Wallengren. n Källa: www.thorenbusinessschool se Ny bok ett stöd i mediestormen I FLERA ÅR Mediedrev och näthat. Brus, snuttifiering och pushnotiser. Det finns många nya och traditionella begrepp som rör medier, och som alla som står eller vill stå i rampljuset behöver behärska. Därför har de östgötska profilerna Jörgen Rundgren och Carl Selling skrivit en ny bok med konkreta verktyg och stöd. Utvecklingen inom traditionella och sociala medier sker rasande fort. Många riskerar att synas i fel sammanhang, eller att inte nå fram i bruset. Hur ska du göra intryck och samtidigt hantera kriser om de uppstår? – Vår bok ska vara ett stöd för den som vill känna sig trygg som ledare när man behöver kommunicera med journalister, anställda eller samhället i övrigt, säger Carl Selling, medievetare, kommunikationskonsult och nu också författare. – Det är högaktuellt och helt nödvändigt för politiker och andra offentliga personer att kunna hantera medier, säger Jörgen Rundgren som är tidigare heltidspolitiker i Norrköpings kommun och van att vara i den mediala hetluften. Numera driver författarna egna verksamheter där de jobbar som konsulter och utbildare inom PR, kriskommunikation och sociala medier. n Källa: www.fantasifakta.se LINKÖPING Bjurfors etablerar sig i Linköping BJURFORS EXPANSION I landets större städer fortsätter. Nu etablerar sig företaget, som är en av Sveriges största privatägda mäklarkedjor, i Linköping. – Sveriges sjunde största stad är givetvis mycket intressant för Bjurfors och vårt storstadskoncept. I och med etableringen i Linköping täcker vi nu in samtliga av landets nio största städer, säger Bjurfors Sveriges båda ägare Mats Ljung och Ola Lundqvist. – Vår affärsidé är att vara ledande i storstäderna och där storstadsborna tillbringar sin fritid, säger Mats Ljung, styrelseordförande i Bjurfors Sverige. Vi har en tydlig expansionsplan där vi fortsätter att expandera på de orter där vi är verksamma idag och dessutom till ett antal orter i övriga landet. Linköping är Sveriges sjunde största stad och helt rätt för oss. Bostadsmarknaden i Linköping är het, med mycket nyproduktion och stark inflyttning till regionen. Det är en universitetsstad och flera stora arbetsgivare som till exempel SAAB och Universitetssjukhuset bidrar till den starka attraktionskraften. Etableringen leds av den välrenommerade Linköpingsmäklaren Gustav Spetz som nu blir ny franchisetagare inom Bjurfors-koncernen. – Vår målsättning är att erbjuda kunderna i Linköping den absolut bästa mäklartjänsten, säger Gustav Spetz. Jag upplever att ett premiumerbjudande bland mäklarna här i stan har saknats. Med hjälp av Bjurfors storstadskoncept kommer vi bland annat att kunna erbjuda våra kunder en helt ny nivå på hur vi presenterar deras bostäder. Sedan starten av min mäklarkarriär har jag drömt om att driva 6 Gustav Spetz, franchisetagare, Bjurfors Linköping Foto: Bjurfors eget. Som person är jag driven, motiverad och målinriktad och det jag gör – det vill jag göra riktigt bra. Därför passar Bjurfors varumärke och kvalitativa tjänst mig som hand i handsken! Min målsättning är nu att utforma Linköpings attraktivaste arbetsplats för mäklare med höga ambitioner, och ge dem en hållbar lösning att få vara framgångsrika över tid. n Källa www.bjurfors.se Mediehjälpen är tänkt som ett stöd för den som vill känna sig trygg som ledare när man behöver kommunicera med journalister, anställda eller samhället i övrigt.