AMES 1
Inom något år ska den smäckra flygmaskinen från B
orghamn erövra världsmarknaden. Foto: Nordic Aircraft BAKAR FLYGPLAN I KOMPOSIT P Utsikten är bedövande. Mogna sädesfält kantas av gröna alléer. Gårdarna ligger som smultron i terrängen mellan Vättern och Tåkern. Här i Borghamn konstrueras framtidens flygmaskin. Svårt att tro men här arbetar man med flygindustrins framtidsteknik kolfiber. etter Bladh har tagit en paus från semestern för att öppna upp och visa det som ska bli framtidens flygmaskin inte bara i Sverige utan på en växande internationell marknad. – Vi har hittat ett behov med en stark efterfrågan, ett segment där det saknas ett 2-sitsigt flygplan som kan ge en flygupplevelse utöver det vanliga. Samtidigt som vi sätter säkerheten främst får pilot och passagerare en riktigt god komfort, berättar en stolt vd. KONKURRENTER FINNS. Men de har fastnat i traditionell och beprövad teknik. Med stöd av Vinnova och i samarbete med Swerea, Chalmers och tekniska högskolan vid Linköpings universitet har Nordic Aircraft tagit stora kliv här i Borghamn. De ser något som maximerar prestandan och samtidigt klarar ekonomiska realiteter. – Vi har tänkt på vad en pilot vill ha och satsat extra krut på sikt och cockpitmiljön med ett ”human machine interface” som de arbetar med inom bilindustrin. Kabinen ska fungera som i en F1-bil där en säkerhetscell omsluter pilot och passagerare, visar Petter. GENOM ATT I STORT SETT samtliga delar är producerade i autoklavhärdad kolfiber har vikten radikalt kunnat sänkas. Låg vikt ger låg bränsleförbrukning. 16 En annan vinst är att planet blivit mer vridstyvt och stabilt samtidigt som kolfibern förbättrar aerodynamiken och står emot materialutmattning som drabbar andra material. KAROSSEN ÄR LÄTTARE än Petter. Det har gjort att konstruktörerna kunnat byta ut de annars små rutorna till panoramafönster. Känslan blir som att sitta i en helikopter. Pilot och passagerare kan också njuta av sin upplevelse genom att se över axeln genom sina stora sidofönster. Även lastutrymmet har blivit större. – Konstruktionen är högvingad, betydligt mer praktiskt när man landar på små flygfält och otillgängliga platser. Vår produktionsteknik har gjort det möjligt att rationalisera bort stagen som vanligtvis går från vinge till flygplanskropp, vilket gör maskinen än mer lättmanövrerad. PLANET, SOM NU ÄR I prototypstadiet, är ett lätt flygplan och tar högst två personer närmare 200 mil på en tank, beroende på vind och hastighet. Maskinen är tänkt att användas för privatflyg, sportflyg men också för olika former av övervakning. – Vi har tagit fram en produktnära prototyp med ett serietillverkningsverktyg. Eftersom vi är ingenjörer och har arbetat med några av de mest kompetenta och krävande kunderna på marknaden har vi drivit det som ett industriprojekt. Planet är TEXT: CARL SELLING vindtunneltestat och allt är dokumenterat i CAD, ner till skruv- och mutternivå, berättar Petter. Slår allt väl ut kan det bli en storsäljare. Ledande tillverkare säljer omkring 300 plan om året av denna typ. Kunder finns framförallt i Nordamerika och Europa. Men med växande ekonomier i Sydamerika och Asien lär det bli en bred internationell lansering. NÄR FÅR VI SE DEN FÄRDIGA konstruktionen lyfta från Borghamn? – Inom några år. Det har vi visserligen sagt en längre tid. Men vi har aldrig varit så här nära. För vår del handlar det om kapital och finansiering. Men också tid. Vi har haft otroligt spännande och utvecklande kunduppdrag åt flyg- och rymdindustrin, som gjort att vi idag är en av de ledande producenterna inom kolfibertekniken, säger Petter. SJUNDE APRIL SKÖTS den hittills största europeiska forskningsraketen Maxus 9, med styrroder och fenor tillverkade i Borghamn, upp från rymdbasen Esrange Space Center norr om Kiruna. Det var långt ifrån första gången Nordic Aircraft involverades i liknande projekt. Redan 2010 var bolaget leverantör till rymdforskningen och Maxus 8. – Nu har vi 12 års erfarenhet av kolfibertillverkning och får ständigt spännande uppdrag och