AMES 1
KRÖNIKA Toyotas dominans och backa är svårt EN AV
SOMMARENS STORA händelser för mig och alla som är intresserade av rally är Finska VM-rallyt där de finska förarna återigen dominerar. Långt in i rallyt var det förarna Latvala, Lappi, Sunninen och Hänninen som stod för sträcksegrar. Av de fyra finnarna så körde tre av dem Toyota. Märket har verkligen fått förarna och bilarna att prestera på topp. Tyvärr lider dock märket av några barnsjukdomar vilket inte är så konstigt då märket gör sin första WRC säsong. Men att Latvala skulle få samma elfel som i Polen var det inte många som trodde, men så blev det. Så istället för en seger för etablerade Jari-Matti Latvala så klev Esa-Pekka Lappi fram som vinnare. Ingen vanligt förekommande seger för den unge talangen som enbart kört fyra VM-tävlingar i stora WRC klassen. LAPPI TOG ALLTSÅ FÖRSTA SEGERN och anses nu vara rallysportens nya stora blivande stjärna. Glädjande är att killen kommer från WRC2 klassen som svenske Pontus Tidemand kör i nu och ser ut att göra upp om VM guldet i klassen precis som Lappi gjorde ifjol. Det bådar gott för framtiden, om Pontus tar guld så är han helt klart ett ämne för VM-stallen framöver. En annan nyhet inom rallyvärlden, och då gäller det faktiskt en östgöte, det är Emil Axelsson från Ydre. Co-drivern i rally som förra året bland annat vann East Pacific Championship med just Pontus Tidemand. Han är nu aktuell för inhopp hos den norske VM-föraren Mads Östberg. Emil skulle gjort ett test inför Tyska VM-rallyt men testet blev inställt då Östberg inte fått rätt grejer till sin bil. Mycket som ska klaffa i rallysporten innan man kan testa. Emil har enligt Mads Östberg blivit lovad ett nytt test. När, var och hur… Det vet inte vi. MÅSTE SÄGA ATT JAG ÄR FÖRVÅNAD över hur få det är som backar in vid fickparkering eller in på en vanlig parkering. Som gammal biluthyrare lärde man sig att backa in så att kunden enkelt kunde köra iväg. Men det är inte enda fördelen vid inbackad bil i p-ruta. Faktum är att parkeringsfickorna blir större då man backar in? Det är sant och samtidigt svårt att förklara. Men man placerar bilen bättre genom att man tittar i backspeglarna när man backar. Då kan man medvetet ställa sig lite till vänster eller till höger i rutan. Hur blir de då större? Jo genom att de som står längst ut står så långt ut som möjligt då blir det inte lika tight till de som står bredvid som då står mer mot mitten i p-rutan. Hoppas ni förstår vad jag menar men om jag återgår till min reflektion så handlar allt om att jag blev utskälld för att just backa in på en av jobbets alla p-fickor. Killen bakom tutade lite lätt och när jag sedan träffade honom så sa han att jag hindrade honom då han var sen till jobbet. Inte mitt problem tänkte jag och förklarade varför jag backade in. Han köpte inte förklaringen så då fråga han igen och då svarade jag syrligt. ”för att jag kan”. Han gick sin väg och jag hoppas att jag med svaret sa att jag kan backa och att han inte kan backa. Använt just det svaret tidigare på frågan varför jag backar in vid parkering och alltid svarat ”för att jag kan”. De flesta ler och fattar piken. Min arbetskamrat log inte så mycket men han vet nu att han inte kan backa och att jag kan det. VOLVO STÄLLER OM PRODUKTIONEN och satsar på eldrift. Det är väl utan tvekan sommarens stora snackis. Nu ska det bli spännande ochatt se vilka modeller de väljer och vad de kommer kosta. Pratade med en taxiförare i somras och han förklarade läget som såhär. Då dieseln helt plötsligt blivit det absolut farligaste man kan ha så måste nu alla taxibilar vara biogas eller bensin/el. De nuvarande bensin/el bilarna som finns är inte direkt anpassade efter en taxiverksamhet men det bestämmer nu staten att vi ska åka med. SITUATIONEN MÅSTE ALLTSÅ helt enkelt förenklas och det innebär att bilmärkena måste göra rätt bilar till rätt kunder. Alltså måste Volvo ställa om hela sin produktion för alla bilar så att man visar vägen för framtiden. Så att både taxibolagen och staten blir nöjda. Undrar föresten om någon i regeringen räknat ut vad skatten ska bli på de skattefria elbilarna när alla bensin/dieselbilar är borta? Den dagen lär bli spännande då miljontals människor åkt skattefritt i sina elbilar en bra stund och sen tvingas betala elskatt på sin bil. n MIKAEL LINDH Motorentusiast Vi skapar trygghet och bidrar i förändring Oavsett om du vänder dig till KPMG för revisions-, redovisningsuppdrag, skattefrågor eller konsulttjänster handlar vårt arbete om att ge dig tryggheten att förstå var din verksamhet står idag. Det handlar också om att stötta dig hela vägen på de förändringsresor du har framför dig. Läs mer på kpmg.se/foretagare 62 © 2017 KPMG AB, Sweden.