AMES 1
LYFTER FRÅN EN HELIKOPTERPLATTA NÄRA DIG Ett smid
igt och snabbt transportmedel är helikoptern. Det menar Michael Savbäck som ser en tydlig trend med ökad efterfrågan bland företagare och privatpersoner. Med 27 år i branschen har han fortfarande sin bas utanför Finspång. HELIKOPTERPLATTAN STÅR BEREDD vid åkanten i Borggård utanför Hällestad, några kilometer väster om Finspång. Här tar Michael Savbäck emot kunder från när och fjärran. Företaget Savback Helicopters AB har generalagenturen för Airbus i Sverige och Finland men handlar också med begagnade maskiner. – Närmare 800 helikoptrar har vi sålt genom åren. 70 procent är begagnat. Efterfrågan är stor med köpare från alla världens hörn, berättar Michael. – Vi får besök från Ryssland, Indien och Kina men märker också ökat intresse från Latinamerika. På senare tid har också svenska affärsmän fått upp ögonen för helikopterns fördelar. Jag är övertygad om att denna utveckling kommer hålla i sig, säger han. NYFÖRSÄLJNINGEN SKER FRAMFÖRALLT till helikopteroperatörer, polis, räddningstjänst och ambulanstransportörer. Företag som arbetar med inspektioner och djurhållning, sprider kalk och gödning över skog och jordbruksmark finns också i orderblocket. Tillverkaren Airbus är en jätte med 14 000 anställda i Marseille och München. SVERIGES FLYGHUVUDSTAD LINKÖPING har blivit något av ett centrum för utveckling av obemanna26 de luftfarkoster som också kallas för drönare eller UAV-flyg. Men Michael Savbäck ser ingen större konkurrens. Han tror inte att drönare kommer att ersätta helikoptrar. Tvärt om välkomnar han utvecklingen och ser dem som ett bra komplement. – Vi har en samhällsutveckling med andra krav idag. Mycket ska ske direkt. Vi ska vara nåbara och ha kontroll. Unga familjefäder och entreprenörer är medvetna om hur mycket tid de kan spara genom att använda helikopter istället för bil. Resan till Göteborg tar 40 minuter från Norrköping, istället för fem timmar i bil, konstaterar Michael. MED STÖD I ALLEMANSRÄTTEN och med markägarens tillstånd kan man landa i nära anslutning till konferensanläggningar eller de kundbesök som ska genomföras. En begagnad maskin behöver heller inte kosta mer än en välutrustad SUV i premiumsegmentet eller en skaplig motorbåt, naturligtvis beroende på storlek och bestyckning. – Nyligen fick jag ett samtal från hustrun till en kund. Efter att funderat en tid hade han slagit till på en helikopter. Som entreprenör hade han ett 60-tal anläggningar och företag spridda över halva Sverige. Han hade aldrig tid med något, stressad och sen till allt. Osynlig för familjen. Men nu hade situationen och blodtrycket blivit något helt annat. Hon ville bara tacka, berättar Michael. n TEXT: CARL SELLING