AMES 1
Hanna Westberg Åhlfeldt och Mattias Åhlfeldt trod
de aldrig att det skulle gå så bra från början. är ju Fjällguider, vi älskar att vara ute på tur, fyller Hanna i. EN HÖGHÖJDSBANA ÄR EN HINDERBANA högt upp i luften. Hindren är uppspända mellan träd. Den innehåller olika aktiviteter – allt från att gå på en vajer och hålla i något, till att klättra i nät, eller gå på gungor, eller åka linbana. Så länge man inte lider av stor höjdskräck så kan man ta sig igenom banorna. Mattias förklarar: – Vi har banor som passar de flesta. Vi har två olika höjder på höghöjdsbanorna. Den ena är från 6-8 meter och den andra från 14-15 meter. Hindren är utmanande, men inte så utmanande att man inte klarar av dem. På höghöjdsbanan har vi alltid en instruktör som är med hela tiden. Det skiljer oss lite från många andra banor. MAN SITTER ALLTID FAST i sin säkerhetsutrustning, så det är aldrig någon fara. – Vi använder oss av en supersäker utrustning. Vi har valt att investera i en mer avancerad utrustning än många andra anläggningar. Dels har vi helkropps-sele och hjälm. Men framförallt en säkrare hake från Frankrike som heter Clic-It. Man kan inte koppla bort sig utan instruktörens hjälp. På så sätt blir det mycket säkert, på alla sätt. FÖRUTOM DE TVÅ HÖGHÖJDSBANORNA finns det även en lagbana, och vildmarksutmaning som båda är på marknivå. Hanna berättar mer: – Lagbanan är väldigt poppis. Den fungerar och ser ungefär ut som en höghöjdsbana, men det ligger bara en halvmeter upp från marken. Där måste man ta hjälp av varandra för att ta sig vidare. Den ser inte ut så mycket för världen, men det är fantastisk när man väl är igång. – Vi har även vildmarksutmaningen som består av åtta stycken samarbetsövningar, Alla på marknivå, alla har temat vildmark och överlevnad. Det är inte bara pulkor som åker snabbt ner från backen, Hanna berättar mer. – Något som har blivit mer poppis än vad vi trodde är vår Linbana. Den är ca 150 meter lång och går från toppen av pulkabacken, ner till botten. Den går i ca 45 kilometer i timman, så den går snabbt. Man åker i sele som är upphängd i ett åkblock som löper längs banan. HANNA OCH MATTIAS HAR BYGGT hela banan själva, för hand. De började röja grenar i oktober 2016, precis efter de hade fått kontraktet. De började bygga första november och det var en tidsödande process. Hanna berättar: – Allting är byggt för hand. Det fanns inte möjlighet att använda skylift, så allt är buret in i skogen för hand, och draget upp i träden för hand. Vi jobbade 7 dagar i veckan, och vi behövde ingen mer träning utöver arbetet med att bygga banan. Om vi skulle göra om det skulle vi nog ta lite mer hjälp, avslutar Hanna och minns träningsvärken. DET HÄR ÄR BARA BÖRJAN för Linköpings Höghöjdsbana, och HaMa Adventures. Men fortsättningen kommer säkert bli ett minst lika spännande äventyr. n 39 Foto: Marcus Westberg Foto: Marcus Westberg Foto: Björn Lisinski Foto: Marcus Westberg