Nordens Tidning 1
NorDIsKA NYhEtEr sKoLor & BIBLIotEK Forum för lev
ande historia arbetar aktivt mot intolerans och rasism i samhället På många sätt lever vi just nu i en mörk tid. Hur positivt vi än ser på utvecklingen går det inte att komma ifrån att vi i dag står inför enorma utmaningar, i ett förändrat och förhårdnat samhällsklimat. Ett Sverige där grupper ställs mot varandra och människor känner sig exkluderade. Hat och hot hör numera till vardagen, de rasistiska inslagen blir allt vanligare. E tt sätt att bryta det destruktiva mönstret är att ta en titt i backspegeln. Att ta lärdom av vår historia och se hur vi tidigare har hanterat – och misslyckats hantera – angrepp på demokratin och alla människors lika värde. Att lära oss mer om nazismens framväxt på 1930-talet, Förintelsen, folkmord och andra brott mot mänskligheten, samt rasismens historia. SärSkilt viktigt är det att de uppväxande generationerna får ta del av dessa lärdomar. Att de ungdomar som är i färd med att skapa sig en identitet och hitta en position i dagens snabba och hårda samhälle, får stöd i sina försök att sålla bland ”fake news” och alternativ fakta. Det är ett arbete som berör alla. Stat, myndigheter och civilsamhälle. Myndigheten Forum för levande historia har här en viktig roll. Vårt uppdrag är att arbeta med frågor som rör demokrati, tolerans och mänskliga rättigheter. Vi tar vår utgångspunkt i Förintelsen. En av myndighetens viktigaste uppgifter är att engagera fler människor i arbetet mot rasism och andra former av intolerans. Främst vänder vi oss till skolan, men arbetar just nu med att bredda våra målgrupper till andra aktörer inom civilsamhället. Vi bedriver utåtriktad verksamhet med inriktning på kunskap, kultur och fortbildning. I egenskap av en nationell resurs för skolan erbjuder vi fakta och verktyg riktade till lärare och elever. Vi producerar klassrumsmaterial och turnerande utställningar med tillhörande workshopar. Att lyfta fram olika perspektiv och skildra normförskjutningar är här en viktig del. Kontinuerligt kartlägger vi också ungdomars attityder och inställningar till olika grupper som utsätts för intolerans i någon form. För att öka kunskapen och medvetenheten om tolerans har vi nyligen tagit fram en tvärvetenskaplig antologi där ett tiotal forskare tittat närmare på begreppet tolerans, dess utveckling och påverkan, särskilt under ungdomsåren. För lärare i grundskolans senare årkurser och gymnasiet erbjuder vi kompetensutveckling. På seminarier och webbfortbildningar kombinerar vi föreläsningar och workshops med erfarenhetsutbyte mellan deltagarna och reflektion över lärarrollen och skolans demokratiuppdrag. Målet med fortbildningarna är att stärka läraren i dennes arbete med att förena kunskap- och värdeuppdraget. Utgångspunkten tas i skolans styrdokument, i t ex historia och samhällskunskap, och kan handla om historiebruk, nationalism, källkritik och alla människors lika värde. TexT: JOhan Perwe ForuM För LEvANDE hIstorIA Forum för levande historia arrangerar ofta fortbildningar i samarbete med andra myndigheter, kommuner och ideella organisationer. Är du intresserad? kontakta fortbildningsansvarige stefan.andersson@levandehistoria.se eller se mer på http://www.levandehistoria.se/kalendarium