AMES 1
SVERIGES COOLASTE JOBB – SÅ FÅR DU DEM FOTO: HAMP
US MARCUSSEN Pluggar du för pluggandets skull eller för att nå ett förutbestämt mål? Oavsett kommer du förr eller senare att behöva klippa dig och skaffa ett jobb. Och det får ju gärna vara roligt. TEXT: REDAKTIONEN V i tillbringar i snitt 99 117 av livets timmar på jobbet i genomsnitt. Desto viktigare då att jobba med något som känns meningsfullt. Vi frågade ett antal företagsledare och rekryterare om vad de letar efter för kompetens nu och inom en snar framtid. Vi pratade utöver detta även med ett par entreprenörer som har valt att gå sin egen väg. ERIK OHLSSON, JUBEL Erik Ohlsson är VD för den strategiska artistbyrån Jubel med 20 anställda. Förutom att jobba direkt med artister och varumärken anordnar Jubel också sina egna event och festivaler, däribland HudikKalaset. Berätta lite om din arbetsplats? – Jubel är en artistbyrå som jobbar med strategisk artistutveckling inom flera områden. Vi startade 2016, till följd av en stark polarisering i musikbranschen. Skivbolagen fokuserade allt mer på hits och allt mindre på att investera i långsiktiga artistkarriärer, samtidigt som bokningsbolag, arrangörer och andra varumärken ville jobba med utvecklade och starka artister. Vi upplevde att strategisk artistutveckling föll mellan stolarna, 14 så i det tomrummet skapades Jubel – världens första renodlade artistbyrå. Vår vision är att ingå långsiktiga partnerskap med artister vi älskar och brinner för och vara ett hem där vi tillsammans med artisten bygger och upprätthåller ett starkt artistvarumärke. Hur ser personalstyrkan ut? – Vi har tre avdelningar, eller egentligen fyra. Releaseavdelningen gör PR, marknadsföring och försäljning för artister som släpper ny musik. Liveavdelningen bokar och sätter upp turnéer. Events & Brands gör event, varumärkessamarbeten och allt annat som inte platsar inom de andra avdelningarna. Sist så har vi ekonomi och admin som gör så att allt funkar. Vilken typ av kompetens letar ni efter just nu och inom den närmaste framtiden? – Vi letar alltid efter de vassaste talangerna, både inom PR- och kommunikation, försäljning inom både live och brand partnerships och produktion av live och event. Många gånger har talangen kommit först och jobbet sen, vi har liksom inte haft råd att tacka nej. Hur bär man sig åt för att få jobb hos er? – Beroende på erfarenhet osv så varierar det något. För de som är nyutexade är alltid praktik en bra väg. Det är ett optimalt sätt att snabbt lära känna varandra och vi har anställt väldigt många den vägen. Vad bör man plugga? – Väldigt varierat beroende på position men många har på ett eller annat sätt en bakgrund inom marknadsföring, kommunikation eller musik. Om du skulle ge några råd till en person som ska sätta sig i skolbänken idag, vad skulle det vara? – Följ din passion, allt annat är slöseri med tid! Vad har du själv för utbildning? – Jag har en kandidatexamen i Retail Management från HHS CFR och en Master i Marketing & Media Management från HHS. Är du nöjd med valet av sådan? – Svinnöjd helt ärligt. Handels var sjukt utvecklande. Vad är den rakaste vägen till drömjobbet i din bransch? – Återigen tror jag det handlar om fortsättning sid. 16 att följa sin passion. Då jobbar man generellt lite skarpare och hårdare! Har det här alltid varit målet för dig? – Jag har alltid velat göra något där jag förändrar något. Med Jubel kan jag vara med och förändra infrastrukturen i musikbranschen vilket känns väldigt roligt. Har du en plan-b ifall allt inte riktigt skulle gå som du hade tänkt dig? – Inte just nu, men det ordnar sig alltid. Då får vi hitta på nåt nytt! Har du något okonventionellt karriärråd? – Se till att ha kul! Då brukar allt annat lösa sig. Finns du något du vill göra, som du ännu inte gjort? – Det vore väldigt kul att göra mer affärer utomlands! Vad har du för råd och tips till någon som vill söka sig till din bransch nu? – Var prestigelös, positiv och målmedveten. Jag tjatade sönder min handledare på Universal för att ens få göra praktik där!