AMES 1
MEDIA OCH REKLAM TEXT: PELLE BLOHM FOTO: THERESE
ANDERSSON ESKILSTUNA SATSAR PÅ DIGITAL TURISMINSPIRATION Från och med 1 september stänger Eskilstunas turistbyrå ned sin fysiska mottagning på Fristadstorget, som ett steg i att anpassa turisminformationen efter dagens digitala beteendemönster. FOTO: PRESSBILD PICADELI NOMINERADE TILL SVENSKA DESIGNPRISET Det snabbt expanderande salladsbar-företaget Picadeli är nominerat till Svenska Designpriset, en av Sveriges största tävlingar inom grafisk kommunikation. Det korade bidraget är företagets nya varumärkesidentitet Fast Food de la Future som enligt Magnus Johansson, Head of Marketing, har förflyttat varumärkets position in i framtiden. Picadeli har nominerats i kategorin Reklam för den nya varumärkesidentiteten Fast Food de la Future, ett koncept som omdefinierar begreppet snabbmat och bygger på företagets vision om hur snabbmat inte alls behöver betyda skräpmat. Den nya identiteten, som ska övertyga konsumenterna att det är enkelt att äta fräscht och gott, är framtagen tillsammans med Stockholmsbaserade kommunikationsbyrån Nosy. – Det är fantastiskt att vi även genom formgivning och design kan sätta fokus på Picadelis mission om att tillgängliggöra hälsosammare snabbmat för alla. Plant-based och convienience food är framtiden och vi vill att det ska synas och kännas 54 att vi är med och leder den utvecklingen. Vi är otroligt nöjda med vår nya varumärkesidentitet, det ligger mycket hårt arbete bakom idé, innehåll och koncept, säger Magnus Johansson, Head of Marketing på Picadeli. Picadeli har tidigare vunnit flera internationella priser med sitt salladskoncept, bland annat utsågs företaget tidigare i år till Årets produkt av franska konsumenter. – Vi är stolta över vår resa och det är roligt att det hårda arbetet nu också uppmärksammas av Svenska Designpriset, det ger oss lite extra mod att fortsätta utmana. Ambitionen är att Sverige och Europa ska få se mycket mer av oss, säger Magnus Johansson. Svenska Designpriset är en av Sveriges största tävlingar inom visuell kommunikation. Tävlingens målsättning är att främja och utveckla svensk grafisk design genom att uppmärksamma enastående hantverk inom kategorierna Redaktionell, Information, Identitet, Reklam, Digital, Bild och Event. Vinnaren utses genom en öppen omröstning på www.designpriset.se n Fler och fler besökare söker turistinformation och inspiration via internet. Antalet fysiska besökare på Eskilstunas turistbyrå har minskat stadigt under de senaste åren, och nu har Destination Eskilstuna beslutat att stänga ned den tidigare säsongsöppna turistbyrån på Centrum1, intill Fristadstorget. – Vi ser att digitala trender påverkar hur turister tar till sig information inför och under sina resor. Att stänga den fysiska turistbyrån är ett steg i att möta upp besökarnas förändrade beteende och istället satsa ytterligare på att utveckla vår digitala turistinformation, säger Martin Roos, vd, Destination Eskilstuna. I samband med stängningen frigörs resurser för att ytterligare vässa den digitala delen av verksamheten. Bland annat utvecklas en ny webbplats, en officiell besöksguide för Eskilstuna på nätet, som beräknas lanseras under våren 2020. – Nuvarande Eskilstuna.nu har många år på nacken nu. Ansatsen i arbetet med den nya webbplatsen blir att utgå från mobilen i första hand, då det är så merparten av våra besökare surfar idag, säger Petra Nordström, Content Manager Destination Eskilstuna. Eskilstunas turistbyrå kommer även fortsättningsvis att vara en auktoriserad turistinformation, då detta inte kräver att man har en fysisk besöksmottagning. – Vi kommer att fortsätta besvara frågor och funderingar via sociala medier, telefon och mail. Dessutom fortsätter vi att auktorisera och vidareutbilda InfoPoints på strategiska platser i kommunen, samt finnas till hands med vår mobila turistinformation i samband med utvalda evenemang, säger Helen Strömsberg, Turistbyråchef Destination Eskilstuna. n JOHANN HARIS OMTALADE OCH HYLLADE BOK OM DEPRESSION ÄNTLIGEN PÅ SVENSKA I AUGUSTI! Den 20 augusti utkom Johann Haris omtalade bok ”Depression - det är inte bara du” i översättning av Olov Hyllienmark. Vad orsakar egentligen depression och ångest? Hänger de ihop eller är det olika saker? Och hur ska vi lösa en av de största kriserna i vår kultur idag? Den prisbelönade journalisten Johann Hari började äta anti-depressiv medicin redan i tonåren. Men i takt med att doserna ökade och ångesten likaså började han fundera över orsakerna. Var det som läkarna sa verkligen hela sanningen? Under tre års tid reste Johann Hari över sextusen mil och gjorde över tvåhundra intervjuer med några av världens mest framstående forskare och samhällsvetare, med människor som varit nere i depressionens och ångestens avgrunder och med dem som tillfrisknat. Och överallt gjorde han samma upptäckt. Det finns en gemensam orsak till att människor mår dåligt, en orsak som inte bara har med kemiska obalanser i hjärnan att göra, utan med det liv vi lever. n