AMES 1
Jag har fått vara med om så otroligt mycket under
min spelarkarriär, säger Filip. OS i Barcelona, ligaspel i Norge och i Kina och förstås mängder av matcher på Parken här i Norrköping. benet. Det är inte krångligare än så egentligen. HAN TALAR OM ATT SKAPA TEAM, att engagera medarbetarna genom ett empatiskt ledarskap och tydlig kommunikation. – Motivera och förklara varför. Sätt upp ett gemensamt mål och se till att alla vet hur det ska nås. Då får du med dig även den mest motsträviga, skrattar Filip. Skapa relationer. Se till att uppmärksamma de positiva händelserna längs resans gång och inte bara problemen. Fira små framgångar. Lite high- five i korridoren efter en veckas arbete eller en klapp på axeln efter en lyckad affär. Sådant är jätteviktigt. EFTER ELVA ÅR PÅ NORDEA kände sig Filip färdig med sitt dåvarande uppdrag, och när möjligheten att gå vidare inom koncernen innefattade flytt till Stockholm eller Köpenhamn valde familjen att stanna kvar i Norrköping. – Vi trivs bra här i Norrköping. Min fru, Maria, är härifrån. Grabbarna är engagerade i fotboll och i judo. De har sina kompisar och vi har släkten nära. Och även om Östersjön aldrig kommer att vara som det salta västerhavet så är det fint med Bråvikens vatten ute på Lindö där vi bor. DET VAR DÅ SVEN EGGEFALK, VD på Länsförsäkringar Bank, ringde och erbjöd Filip jobbet som Bankchef på Länsförsäkringar Östgöta. – Det var en annorlunda värld för mig som var van att tänka aktieägare på ena sidan och kunderna på den andra. Men när Sven började beskriva Länsförsäkringar Bank med ord som kundägt, värderingsstyrt och de nöjdaste kunderna fem år i rad; ord som appellerade till mitt eget tankesätt, ja då var jag fast, ler Filip och det märks att han brinner för sitt uppdrag när han beskriver styrkan i att vara lokala, att finnas på plats och att känna sin marknad. Veta hur städerna växer och hur företagarvindarna blåser. Och framför allt att jobba för att göra det bästa för kunderna – som också är ägarna. KUNDNÖJDHET ÄR NÅGOT som återkommer ofta under samtalets gång. Vikten i att det är en nöjd kund som gör att man når sina mål. Och vetskapen om att man får en nöjd kund genom att vara en lyssnande och nära leverantör. – Det är när vi skapar något bra tillsammans med kunderna som vi blir unika, säger Filip. Och eftersom vi fortsätter att utöka vår marknadsandel, växer med ungefär3 000- 4 000 nya kunder om året, och dessutom toppar SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) undersökning om de nöjdaste kunderna år efter år så tror jag att vi är något bra på spåren. Men det gäller ju att inte slå sig till ro. Vi måste ständigt utveckla oss och förändra våra erbjudanden efter vad kunderna efterfrågar. 21