AMES 1
Mattab och CWS boco blir tillsammans med Initial
nu CWS. Långa rader av rena mattor är bara en del av CWS serviceutbud. I rejäla tvättmaskiner tvättas entrémattor energismart och Svanenmärkt. Jens Wiström på Mattab, eldsjäl bakom Miljömattan by CWS, är glad över samarbetet. Clean. Well. Safe. Säkerhet på arbetsplatsen genom en hälsosam arbetsmiljö; det är CWS erbjudande. Det som började redan 1899 med tvättuthyrning har idag växt och blivit en av Europas ledande aktörer inom tvättbranschen. – I Sverige består CWS sedan 2017 av CWS-boco, Initial och Mattab. Tre varumärken som framöver kommer samlas under namnet CWS. berättar Pontus Jason, Sverigechef för Hygiendivisionen. Ett samgående som ger oss många styrkor och gör att vi verkligen kan leva upp till förväntningarna på det helservicebolag som vi vill vara. Han menar att service handlar om så mycket mer än att bara leverera en produkt. Service är interaktion mellan människor, att förstå behov och hitta lösningar. Grundidén är att underlätta för kunderna, så att de i sin tur kan ägna tid och energi åt sin kärnverksamhet. – Kraven på hygien och renhållning förändras inom alla olika branscher och ökar ständigt. Det kan kännas övermäktigt att som företagare ständigt hålla sig uppdaterad och säkerställa att kraven efterföljs på arbetsplatsen. Här kommer vi in med kunskap och kompetens. Med effektiva lösningar, maskiner och processer, säger Pontus. CWS driver verksamhet inom fyra serviceområden: Arbets- och skyddskläder, vård omsorg och hotell, entrémattor och hygienutrymme. – Visste du att 95 procent av oss tvättar händerna på ett felaktigt sätt? frågar Pontus. Det går åt att man tvättar sig med tvål, under rinnande vatten i 30 sekunder för att vara helt ren. Och att de blåstorkar, som av många tros vara ett smart och ekonomiskt alternativ, i stor mån sprider ut bacillerna som vi inte tvättat bort och istället ökar kostnaderna via högre sjukfrånvaro. Om det här, och mycket mer informerar vi våra nya kunder när vi ingår avtal. Det är en del av servicen. Alla kunder som idag har till exempel entrémattor har nu möjlighet att även få produktservice av sina hygienutrymmen med samma goda service. CWS finns idag i hela Sverige genom egna tvätterier och når hela norden och Centraleuropa via partners. Den familjeföretagaranda som präglade det första tvätteriet finns kvar genom uppköp av bolag med samma ägarstruktur. Idag, över 100 år senare är CWS fortfarande till 100% familjeägt. – Det gör att vi blir ännu starkare tillsammans. Trots vår storlek kan vi, med korta beslutsvägar, fortsätta erbjuda våra kunder service på en personlig nivå. Något vi ofta får höra att vi är unika på, säger Pontus och fortsätter berätta om uppköpen. Mattab, till exempel är mattexperterna och med Initial kompletterar vi med expertis inom hygienutrymmen. Vi lyssnar på deras erfarenheter och kunskaper och tar in det i vår verksamhet utan att göra om. Tillsammans är vi CWS och det som varit bra hos respektive bolag blir en styrka för helheten. Jens Wiström, på Mattab är glad över att det fått ta tid att jämka ihop två företagskulturer. – Det har gjort att vi kunnat fortsätta arbeta med samma själ och med våra unika styrkor som vi nu kan dela med oss av samtidigt som vi fått ta del av nya sätt att arbeta. Det är ett vinnande koncept, helt enkelt. Sverige ligger i framkant när det kommer till att tänka miljömässig hållbarhet och att arbeta med miljöfokus är en självklarhet. Alla CWS matt- och linnetvätterier är Svanenmärkta och man jobbar aktivt med ISO där de är certifierade med ISO 9001,14001 samt 45001. – Genom att säkerställa att vi har en så effektiv energianvändning som möjligt genom hela verksamheten, från tvättmaskinernas program till transporter som sker med eco-driving, skapar vi arbetssätt som i slutänden gynnar oss alla. Miljöarbetet får inte ses som betungande- utan som en möjlighet, menar Pontus. Han fortsätter berätta om nyheten Miljömattan by CWS. Ett utvecklingsarbete som började med idéer från eldsjälar likt Jens Wiström med insikten att entrémattor ofta ser smutsigare ut än vad de egentligen är, och alltså tvättas onödigt ofta. Miljömattan, som nu är verklighet, är tillverkad av 100 procent återvunna fiskenät. Med en för CWS unik färgkombination ser mattan fräsch ut lika länge som den fyller sin funktion, vilket ökar mattans användningstid ute hos kund med upp till det dubbla och därmed minskar antalet tvättar och körningar. – Det kan kanske verka kontroversiellt, säger Pontus. Att ta fram produkter som gör att vi får mindre uppdrag. Men det var ett ställningstagande vi gjorde, för miljöns skull. Vi ser det, i det stora hela, som en konkurrensfördel gentemot andra aktörer i branschen och som en fördel våra kunder kan kommunicera ut mot sina kunder; att de gjort ett miljövänligare val. Så trots mindre uppdrag tror vi att det blir fler uppdrag istället. Att förvalta förtroendet vi får från både befintliga och nya kunder känns oerhört viktigt. Vi vill kunna vara, och är väldigt stolta över vårt arbete. CWS vänder sig till företag i alla storlekar. Små enskilda verksamheter är lika välkomna som stora koncerner med ramavtal. – Att bara fokusera på pris och volym kan göra även den bäste för kortsiktig. Vårt motto är att alltid leverera bäst service och att leva upp till det vi står för på ett hållbart sätt. På så vis säkerställer vi att vi kan tillgodose varje kunds behov även på lång sikt, avslutar Pontus. Vill du veta mer kontakta kundservice@cws.com eller 020-297 297. 19