AMES 1
FLER PLATSER FÖR LÄKARUTBILDNING Under vårtermine
n var det premiär för en nyhet på Linköpings Universitetets läkarprogram. Från och med den sjätte terminen gör studenterna både sin teori och praktik på någon av fyra olika orter. -Det blir en stor fördel både för studenterna och sjukvården i de olika regionerna, framhåller Johan Söderholm, dekanus på medicinska fakulteten. TEXT: JOAKIM LÖWING FOTO: BJÖRN LISINSKI NÄR LÄKARPROGRAMMET STARTADE på Linköpings Universitet 1986 tog man in 30 studenter. 2012 var antalet uppe i 90 och 2017 133 stycken intagna per termin. Teorin skedde i Linköping – men praktiken på flera olika orter. – Det kunde hända att studenterna var exempelvis fyra veckor i Linköping, fyra i Jönköping, fyra i Norrköping och fyra i Kalmar. Något som gjorde att det blev mycket farande fram och tillbaka för dem, menar Johan Söderholm. Därför infördes något nytt under vårterminen – från och med termin sex av elva gör studenterna både sin teori och praktik i samma stad bland dessa fyra. – Sjukvården ser lite annorlunda ut i dag mot tidigare, då den inte är lika centraliserad i stora sjukhus. Hela den sydöstra sjukvårdsregionen blir engagerad på ett mer aktivt sätt i utbildningen vid Linköpings Universitet. HAN FORTSÄTTER: – Det finns flera anledningar till varför man gjorde så. Frånsett att läkarprogrammet fått fler platser och det blir enklare för studenterna att befinna sig på en och samma ort, är det en fördel för sjukvården i de olika regionerna. De får nya blivande läkare som testar på att arbeta inom alla olika delar av sjukvården. Studenterna har stor chans att etablera sig som unga läkare på respektive sjukvårdsregion. ETT LIKNANDE SYSTEM har tidigare testats uppe i Norrland. – Umeå har varit huvudort, medan övriga städer har varit Luleå, Östersund och Sundsvall. Det har väldigt bra erfarenheter och vi hoppas förstås på minst samma goda resultat här. Under den tredje terminen får studenterna information om valet de ska göra och i den fjärde väljer de. – Det dras lottnummer om turordningen och finns ett visst antal platser på varje ort. Under vissa omständigheter kan man få förtur för en ort, beroende på om man har till exempel små barn. Hur sker den teoretiska utbildningen från termin sex, blir den mer på distans för de som är placerade utanför Linköping? – Till viss del, då vi har föreläsningar som alla ska ta del av via livesändningar – oavsett var de befinner sig. Men vi har lärare utspridda på alla fyra orter. Vilka är intrycken efter den första terminen? – I början var det lite problem med tekniken under de livesända föreläsningarna. Men den trimmades in och sedan har det blivit bättre och bättre. Av vad jag har hört i utvärderingar tycker studenterna att de har tagits emot på ett väldigt bra sätt och det är väldigt nöjda med den praktiska utbildningen på alla orter. 40 Från hösten 2021 ska den svenska läkarutbildningen utökas från elva till tolv terminer, alltså från 5,5 till 6 år. Vad kommer det att innebära? – Att läkarutbildningen blir direkt grundande för läkarlegitimation utan allmäntjänstgöring (AT) och därmed att de så kallade AT-läkarna försvinner. En anledning är att vi ska följa den utformning som de flesta EU-länder har, för att få en bättre och mer likriktad infasning av läkare som fått sin grundutbildning utanför Sverige. Hur kan läkarutbildningar se ut i framtiden? – Svårt att svara exakt på. Men vad som är på gång och som vi är bra på är träning i simulerad miljö. Den kommer givetvis att utvecklas mer och mer i takt med teknikens möjligheter. Där får studenterna träna på svåra situationer som de kommer möta i sin vardag, som gör att de blir bättre förberedda. – Vi använder oss av verklighetstrogna dockor som utsatts för olika händelser. Gör man rätt styr vi dockan till det bättre och gör man fel blir det mer kritiskt. Det är viktigt att alla har en hög och stabil nivå på sina ageranden, berättar Johan Söderholm. n Har ni något speciellt samarbete med andra länder annars? – Vi har studentutbyte med ett flertal universitet i Europa, Afrika och Asien. Det är viktigt att man får influenser från utlandet. Vi har ett gott anseende i andra länder, då vår utbildning håller hög internationell standard i Sverige. Studenterna är väldigt nöjda efter första terminen, säger Johan Söderholm, dekanus på medicinska fakulteten.