Nolltretton 1
MUSIK – MUSIKKRÖNIKAN – Vi har facit – Idol suger
Den artonde säsongen av “Idol” är igång på TV 4. Varför då, kan man fråga sig. Hur länge ska programmet fortsätta med att släcka ungdomars artistdrömmar? Mollie Lindén, Minnah Karlsson, Elin Bergman, Calle Kristiansson, Rebecka Karlsson. Det är namnet på några av de som kommit tvåa i “Idol” sedan starten. De näst bästa artisterna i landet sina respektive år, om man får tro TV 4. Och samtliga har stendöda musikkarriärer. De som vann går det bara marginellt bättre för. Någon som vet vad namn som Kevin Borg, Markus Fagervall och Daniel Lindström gör idag? Nåväl, några av vinnarna går det bra för, som Agnes och Erik Grönwall och några andra lyckas på olika sätt hänga sig kvar i musikbranschen, som Chris Kläfford och Jay Smith. Men det borde gå ännu bättre, för som vinnare får man ju nästan karriären serverad på silverfat: album, streams, mängder av följare på sociala medier, tidningsartiklar, Melodifestivalplats, Diggiloo/Rix FM-turne och medverkan i en massa tv-program. Med den uppbackningen borde det nästan vara omöjligt att misslyckas med en artistkarriär. Ändå lyckas de flesta bara behålla sin plats i rampljuset något enstaka år. Möjligen kan de dyka upp i Melodifestivalen då och då, men resten av året är det knäpptyst och snart har de omärkligt försvunnit bort ur folks medvetande utan att någon riktigt reagerade. Efter 18 år har vi Facit: “Idol” är inte en musiktävling som skapar artister, tvärtom är det ett tv-program som dödar musikaliska talanger. “Idol” är ett program som lurar i ungdomar att karaokesång är artisteri. Det är ett program som säger att det är en dödssynd att tappa texten och ett program som vill hitta unika artister, fast stöpta i exakt samma form. I princip ingen av de artister som kommit fram genom “Idol” är såna som själva kan locka en betalande publik till en konsertlokal. De uppträder bara på stadsfester, gratisfestivaler och liknande. Hur många skulle pröjsa 295 kronor för att se en konsert med exempelvis Lisa Ajax eller Martin Almgren på Palatset i Linköping? Väldigt få. Så varför finns fortfarande “Idol”? Vi har ju facit. Vi vet att “Idol” är platsen dit artistdrömmar går för att dö. Det sägs att definitionen av vansinne är att fortsätta göra samma sak och ändå förvänta sig ett annorlunda resultat. Säsong efter säsong sitter juryn där och säger att de har hittat nästa svenska världsstjärna, som om de inte lärt sig ett dugg från tidigare år. Efter 18 säsonger är det hög tid att lägga ner skiten. Fempow-rap S ativa-Maria, eller Julia Pettersson som hon egentligen heter, debuterade med sin första låt “Stör Dom” 2017 som finalist i Östergötland i Sveriges radios musiktävling P4 Nästa. 2020 släppte hon sin andra låt “Min Egen” och även den gick till final i P4 Nästa Östergötland. Sedan dess har hon släppt ytterligare några låtar och det senaste släppet var EP:n “Kvar” som kom i slutet av juni. Texterna står Sativa-Maria för men beatsen får hon av andra. På nya EP:n har hon samarbetat med Micke Beats, Hans Petersson och Dj Rashid. Senast vi kunde se henne på en scen var den 11/8 på sommarfesten i Ektorpsparken och den 13/8 på Peking sessions i Knäppingsborg. Men de nya låtarna har även framförts live i tyska Greifswald under november 2021 då hon med konstellationen Peking Zoo representerade Norrköping i norra Europas största Kulturfestival Nordischer Klang. – Förvånansvärt så har jag fått mest lyssnare i utlandet, bland annat i Tyskland. Bäst respons har “Main chick” fått, säger Sativa-Maria som brunnit för hip hopen sedan hon var liten. – Mamma säger att jag sjöng innan jag kunde prata och pappa började lära mig spela trummor när jag var fyra. Första gången jag hörde rap och hip hop så fastnade jag direkt. Det gav mig starkare känslor än någon musik gjort innan. Vilka är dina inspirationskällor? – När det kommer till inspiration så hittar jag det i princip överallt i mitt liv. Om jag ska nämna förebilder så väljer jag Lil Kim, Nicki Minaj, Tupac och Eminem. Dom alla har gjort avtryck på hip hopen, har bra känsla och är skickliga artister. Texterna känns äkta och engagerade, bygger de på upplevelser från ditt eget liv? – Ja, de bygger på upplevelser från mitt egna liv. Att skriva mina texter är något som jag gör för att bearbeta saker som jag har gått igenom i mitt liv. Hur vill du utvecklas musikaliskt framöver? – Jag kommer alltid ha min bas i hip hop och rap men jag vill hålla mig flytande och kommer nog alltid vilja testa nya saker. I framtiden vill jag vara mer delaktig i själva produktionen och lära mig göra egna beats. Hur är Norrköping som musikstad? – Den är helt okej. Definitivt bättre än Söderköping och Finspång. Alla tre kan alltid utvecklas på olika sätt. With peace and love! Text: Tobias Pettersson Foto: Pressbild med Sativa-Maria Nyligen släppte Norrköpingsrapparen Sativa-Maria sin EP “Kvar”. Den består av fyra spår med temperamentsfull fempow-rap varvat med känslig sång. Låtarna handlar om att släppa taget om det som varit och gå vidare men även om att stå kvar i sig själv och de som stått kvar vid hennes sida. /Tobias Pettersson Musikredaktör – Mamma säger att jag sjöng innan jag kunde prata och pappa började lära mig spela trummor när jag var fyra. Första gången jag hörde rap och hip hop så fastnade jag direkt. Det gav mig starkare känslor än någon musik gjort innan. 42 NOLLTRETTON