Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
Tidiga KABE-modeller tillverkades i små serier.
Från höger: Komet 250, Komet 280, Briljant och Smaragd. Bilden från 1967. Semesterbygget blev första gången som Kurt fick kämpa för att nå målsnöret. Det skulle bli många fler. Vi hoppar en bit framåt i tiden och tar ett par exempel till: Den bortblåsta karossen… - Som vanligt var det bråttom, säger Kurt när han berättar om ett nattligt äventyr i närheten av Tenhult. Klockan började närma sig midnatt, en ny kaross var precis klar och skulle snabbt levereras för montering till chassitillverkaren några kilometer längre bort. Med karossen på lastbilsflaket drog Kurt iväg tillsammans med vännen och hjälpredan Nils Franzon. De nattsvarta vägarna var tomma, så det gick undan! Både Kurt och Nils ville snabbt klara av sitt ärende för att också hinna få några timmars sömn. - Vi satt och pratade om hur vi framledes skulle lägga upp tillverkningen, berättar Kurt, då Nils plötsligt skriker: “Karossen är försvunnen!” Och visst - flaket var tomt! - Vi vände bilen vid första möjliga tillfälle, och efter sisådär femhundra meter såg vi karossen i strålkastarljuset. Den hade blåst av i farten - plywoodkarosser var ju lätta - och nu stod den upp-och-ned mitt på vägen, där tursamt nog ingen bil passerat. Och KABE-karossen var ju inte bara lätt utan också stark. Det behövdes bara några småreparationer och allmän upputsning för att det skulle bli en husvagn även av den bortblåsta karossen! … och karossen som ställde sig på tvären 1960 skulle nya vagnen Komet 280 bli KABE-monterns huvudattraktion på mässan i Malmö. Men tiden var knapp - rent av ovanligt knapp. Prototypvagnen blev färdig vid 5-tiden på morgonen samma dag som mässan skulle öppna! Prototypbyggare Kurt Blomqvist bytte om till leverantör Kurt Blomqvist, tog en kopp kaffe och satte sig bakom ratten. - Med hjälp av åtskilliga koppar kaffe kom vi fram till Malmö - vagnen och jag. Men i den skånska metropolen fanns spårvagnar och spårvägsspåren, i kombination med gatstensbeläggningen, gjorde den sista biten av färden minst sagt guppig. I backspegeln ser plötsligt Kurt till sin fasa: vagnen står på tvären! - Jag stannade till vid trottoarkanten och gick ut för att se vad som hade hänt och döm om min förskräckelse när jag upptäckte att karossen stod lös på chassiet! I brådskan hade jag glömt att bulta fast karossen - det enda som hållit den på plats under hela färden var lite tätningsmassa. Kurt vred karossen rätt igen och hann köra in vagnen i mässhallen strax innan portarna till mässan slogs upp. Och där blev KABE Komet 280 - fortfarande med karossen lös på chassiet - precis den succé som Kurt hade hoppats på! 11 KABE 50 ÅR