Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
KABE från 1985. Marknadens berg- och dalbanor Ma
rknaden för husvagnar ökade dramatiskt och stadigt under 60- och 70-talen. KABE producerade allt fler och allt bättre vagnar men konkurrensen var svår, framför allt från engelska och tyska producenter. Av de 4.204 vagnar som såldes i Sverige under 1964 var det bara 112 exemplar som bar märket KABE. Blygsamma 2,6% av marknaden gav ändå en nionde placering. 1967, när KABE nådde en omsättning på över 4 miljoner kronor, avancerade man till en åttonde plats. I slutet av 70-talet hade KABE med en försäljning på över 1300 vagnar klättrat till en tredjeplacering på den svenska tio-i-topplistan efter marknadsledande Polar och Cabby. 1980 vände marknaden oväntat neråt. KABE hade planerat för en produktionsökning och lyckades, trots de dystra utsikterna, öka sin marknadsandel med hela 3,4%; de båda marknadsledarna tappade samtidigt stort. Året därpå utropade man sig kaxigt till “Svenska Mästare 1980” och kunde glädja sig åt en andraplacering på listan. KABEs Smaragd DL var Sveriges mest sålda vagn, följd av Briljant DL. Årsomsättningen låg på över 45 miljoner kronor. Men säg den glädje som varar beständigt! - Inför 1982 såg situationen inte så ljus ut, berättar 61 KABE 50 ÅR Kurt. Jag förutspådde en fortsatt nedgång på åtminstone 10% innan det skulle vända uppåt igen. Nedgången blev värre än han befarat, men trots att den också höll i sig lyckades KABE 1983 öka sin marknadsandel och omsättningen blev hisnande 116,5 miljoner. När den svenska kronan försvagades och marknaden knappt tio år senare sjönk med hela 40% blev det tungt. I Sverige sålde KABE endast 542 vagnar 1992 och i statistiken dalade man till en femteplats. Och botten var inte nådd - 1993 såldes ännu färre. - Förlusterna har aldrig varit så stora någon gång, konstaterar Kurt, fortfarande sorgsen vid minnet; - Vi hade 800 vagnar i lager och var tvungna att gå ner till 20 anställda. KABE fortsatte med att även under de tuffa åren visa upp intressanta nyheter. Man lade ännu litet mera krut på specialvagnar och försökte kapa åt sig en större del av marknaden med de något enklare och billigare vagnarna i Stjärnserien. Och 1994 nådde man äntligen den eftertraktade förstaplatsen i den svenska registreringsstatistiken. Placeringen i Sverige var viktig, men det fanns också andra marknader - KABE hade tidigt sneglat på våra nordiska grannar.