Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
När Kurt så småningom skulle besöka Laika-fabrike
n i Italien (för att börja importera husbilar till Sverige), skaffade han ett större plan med längre aktionsradie, en Piper med plats för sex personer. Resan till Italien skedde med inhyrd pilot och lånade flygkartor, men snart nog hade han själv lärt sig att också flyga tvåmotorigt. Tiden som herre över sitt eget flygplan fick dessvärre ett abrupt slut, när Kurt på väg till fabriken i Kramfors drabbades av en blodpropp i hjärnan. - Jag kände plötsligt hur kroppen förlamades bit för bit. Tack och lov kunde jag röra litet på vänsterhanden och ena benet, så vi - Alf (Ekström, svärson och nuvarande VD) och jag - kunde komma ner helskinnade båda två. Av blodproppen 1991 märks idag ingenting, men flygcertifikatet har han aldrig fått tillbaka, och den förlusten har varit svår att uthärda. - Jag har jobbat som fan för att få certifikatet tillbaka. Överklagat och besvärat mig, men ingenting har hjälpt! Dags att trappa ner Lagom till 70-årsdagen i februari 1995, när KABE visat ett bokslut på 40 miljoner i omsättning och en vinst på sex, fick en headhunter i uppdrag att leta fram en värdig efterföljare till Kurt. - Jag hade redan tidigare sagt att jag skulle dra mig tillbaka, säger han, och kände att det började bli dags. Det man på KABE i första hand ville veta var vilka krafter marknaden kunde erbjuda, för att sedan jämföra med vad som fanns inom koncernen. Resultatet blev att svärsonen Alf Ekström den 1 juli 1995 tog över VD-skapet för KABE-koncernen medan Kurt Blomqvist kunde koncentrera sig på arbetet som styrelseordförande. För att också fortsättningsvis kunna skissa på nya projekt inredde han ett eget ritkontor i gamla fabriken i Öggestorp. Ett fantastiskt halvsekel! Kurt Blomqvist har nu avverkat sitt femtionde år inom husvagnsbranschen. Han har som ingen annan i Sverige bidragit till utvecklingen från 50-talets lätta masonitkonstruktioner till 2000-talets rullande lyxstugor. Hans intresse för företaget och dess anställda är fortfarande starkt och engagerat. Han är alltjämt aktiv som styrelseledamot och trots att han “blev pensionär” för snart 20 år sedan ses han fortfarande ofta på fabriken. Det halvsekellånga livet som husvagns- och företagsbyggare har varit tufft men alltid omväxlande, alltid spännande och otroligt givande. Kurt summerar: - För mig började husvagnsbyggandet som en hobby. Med hjälp av många och duktiga medarbetare har jag haft förmånen att få arbeta med denna hobby - dessutom kunnat försörja mig på den - under större delen av mitt yrkesverksamma liv! KABE 50 ÅR 29