Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
Vänskap till ömsesidig glädje - och nytta Kurt ha
r lätt att få vänner men kan också konsten att vårda sina vänner, vilket helt klart gynnat KABEs utveckling. Ibland har en affärsrelation lett till lång vänskap; ibland har det varit tvärtom. Vänskapen med John Wilthorn på Motormännens Riksförbund blev en ur alla synpunkter värdefull relation. Tidningen Motors läsare var väl bekanta med husvagnar efter flera års artiklar om den nya semesterformen. När tidningen 1964 började göra egna tester föll valet först på en Komet 280 DL. Ingenjör John Wilthorn, som själv sedan 50-talet bott i husvagnar upp till 240 dygn per år ansågs vara rätt man att genomföra testet. Hans positiva omdöme ökade intresset för KABEs vagnar och testet ledde också till att Kurt och John träffades, lärde känna varandra och blev goda vänner. - Vi har genom åren haft många givande diskussioner, säger Kurt, till stort utbyte för oss båda. John fick många gånger disponera vår klimatkammare för sina tester, vilket blev till gagn även för KABE eftersom resultaten hjälpte oss att se på våra produkter ur nya infallsvinklar. Storsatsning på konstruktion och utprovning Målmedvetet utvecklingsarbete har tagit upp en stor del av vår grundares tid. För att i lugn och ro kunna arbeta på framtidens husvagnar, lät Kurt i början av 80-talet bygga upp en separat utvecklingsavdelning. - Tidigare hade vi haft konstruktion och utprovning spridda på olika ställen inom fabriksområdet, men det var en lösning som varken var rationell eller gynnsam för kreativiteten. I de specialinredda lokalerna - nära 1.100 m2 - fanns teknisk utrustning för runt en halv miljon kronor - allt av det bästa som fanns att få. Och Kurt var övertygad om att han gjort en klok investering. Här fanns bland annat en provningshall för gasolapparater och en separat klimatkammare, där vagnarnas vinteregenskaper kunde utvärderas. - Vi fick nu inte bara möjlighet att kontrollera våra färdiga produkter, utan vi kunde också testa de komponenter som kom från våra underleverantörer innan vi gav klartecken till att de fick användas i våra husvagnar. - Och, säger Kurt stolt, vi hade bättre möjligheter än Bilprovningen att mäta säkerhetsventilationen i vagnarna! Ett samarbete med Volvo fick stor betydelse för båda parter. - Volvo behövde testa sina bilars dragegenskaper och till detta använde man våra husvagnar, förklarar Kurt. Eftersom vagnarna överlastades med 300 kilo så fick vi besked om hur väl våra vagnar kunde klara extrema påfrestningar. KABE 50 ÅR 25