Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
Allt elegantare lösningar Det mest synbara av 50
års utveckling är förstås att vagnarna successivt blivit bredare, längre och högre - och snyggare. Hjulen har blivit större för att klara ökad vikt och lastkapacitet. Den tidigt rundade formen har blivit litet kantigare för att öka rymden invändigt. Bromsar, backstrålkastare och längre dragbalkar har bidragit till ökad trafiksäkerhet. Fler, stadigare och bättre monterade stödben har gett bättre stabilitet vid uppställning. Frågor kring trafiksäkerhet, ut- och invändiga material, fukt, värme, ventilation, isolering, belysning, vatten, hygien, köksutrustning, förvaring, sitt- och sovkomfort - alla områden har analyserats i detalj och under åren har man funnit allt elegantare lösningar på olika problem. Så tidigt som 1968 byggde KABE upp sin egen testoch utvecklingsavdelningen där olika komponenter och konstruktioner sattes på hårda prov, allt för att försäkra sig om att kvalitén i alla detaljer motsvarade de egna - och köparnas - högt ställda förväntningar. Färdiglackerad plåt, användning av dator i utvecklingsarbetet, nya material och nya produktionstekniker har rationaliserat produktionen. Det breda utbud av storlekar och modeller som finns idag är resultatet av 50 års envis och målmedveten produktutveckling. Och det är inte bara konsumen34 KABE 50 ÅR ternas krav som ökat; nyfikenheten, lusten att nå toppen och glädjen i att hitta nya intelligenta lösningar - allt har bidragit till att KABE sedan 1993 är marknadsledare i Sverige. Europas bäst isolerade husvagn Fukt - yttre läckage och kondens - är ett problem som husvagnstillverkare länge fått brottas med. Nya konstruktioner, nya material och yttersta noggrannhet vid tätning av skruvhål, montering av lister etc. har varit olika sätt att tackla problemet. KABE lämnade tidigt den oljebehandlade masoniten i karossen för vattentåligare aluminiumplåt och försåg sina vagnar med styrenskum, dåtidens bästa isoleringsmaterial. Från början nöjde man sig med tjockleken 20 mm vilket var litet snålt tilltaget. Men man bättrade sig: de två modellerna Smaragd fick snart 35 mm isolering - Europas bästa! På 70-talet introducerade man ett mjukt innertak i vävplast som gjorde isoleringen bättre och vagnen tystare; dubbelglasad taklucka förbättrade isoleringen ytterligare. I början av 90-talet kläddes innerväggar och golvkanter med en textiltapet som kunde ventilera ut fukt. Men det stora lyftet kom 1993 när KABE kunde lanserade den egna uppfinningen: det patenterade isolermaterialet Ecoprim.