Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
KONCERNEN Kontoret 1969. Är numera påbyggd med e
tt plan Mer än ett ben att stå på Karosseri AB Elit, förkortat KABE, var Kurt Blomqvists listiga sätt att 1963 omvandla det ursprungliga firmanamnet “Ingeniörsfirma KABE” till ett mer passande aktiebolagsnamn. Och KABE - ja, det var ju från början en nödlösning, eftersom Kåbe (av initialerna KB), var upptaget. Som alltid före sin tid lät han ringen över bokstaven “å” utgå. 1963 var året då Kurt tog det djärva steget att lämna sin fasta anställning för att helt ägna sig åt husvagnsbyggande. Men som så ofta leder en sak till en annan. I Kurts fall kom det att handla om ett antal sidoaffärer - bra att ha, utifall husvagnsbranschen mot all förmodan inte skulle utvecklas, som han hoppades. De flesta har vuxit tillsammans med den ursprungliga verksamheten och ingår idag i koncernen KABE. Tur med generalagentur 1962 hade Kurt vid ett besök på en stor husvagnsutställning i Tyskland fått syn på Truma, en liten, gasoldriven värmekamin som skulle passa utmärkt i hans 67 KABE 50 ÅR egna vagnar. Under samtal med tillverkarens representant utvecklades tanken på KABE som svensk generalagent. Kurt gick med på villkoren, trots att det innebar en fast beställning på 200 värmepannor att levereras i partier om 50. - Jag visste inte ens om jag någonsin skulle komma att bygga så många husvagnar, men jag tyckte det var värt ett försök! Försöket att sälja värmepannorna slog väl ut - Kurt hade tur! - Televerket hade länge fått kritik för de i stort sett ouppvärmda manskapsvagnar man tillhandahöll för sina linjearbetare. Någon fick höra talas om Truma, någon beställde provexemplar och efter ett antal tester bestämde någon att värmepannor skulle köpas in. KABE fick en beställning på ett par hundra pannor innan den andra omgången om femtio ens hade levererats från Tyskland. En flygande start!