Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
Hello England - and goodbye! KABE hade sedan 1971
vid flera tillfällen gjort försök att bredda sitt sortiment med engelska vagnar som ett komplement till de dyra svensktillverkade. I det första försöket specialbeställdes två modeller av fabrikatet Lynton. Båda hade anpassats för vårt land med cellplastisolering och dubbelfönster och kunde säljas till förhållandevis låga priser. Samarbetet varade endast en säsong. 1972 gick man över till engelska Colchester och valde tre modeller som också specialanpassats för Skandinavien. Det blev heller inte mer än ett kort gästspel - efter två säsonger upphörde samarbetet. Men skam den som ger sig: behovet av billiga komplementvagnar fanns kvar och 1976 gjorde KABE ytterligare ett försök med vagnar från England. Nordica 470, tillverkades av danskägda Sun Seeker Caravans. Det blev ännu en mycket kort relation - både för KABE och den danske entreprenören. Lika illa gick det när KABE 1972 introducerade sina vagnar på den engelska marknaden. Importören Isabella International presenterade dem som om de vore byggda hos ett eget dotterföretag. Och visst imponerade KABE-vagnarna med sin kvalitet och nivån på utrustning, men det höga priset förskräckte och några större försäljningsvolymer blev det aldrig tal om. Man kan tycka att Kurt, efter sina envisa men misslyckade försök i England, borde bränt sig rejält. Men icke! Hösten 1987 meddelade han att KABE förvärvat samtliga aktier i engelska Fleetwood Caravans i Long Melford, cirka tio mil nordväst om London. Det mer än trettio år gamla företaget byggde vagnar med namn KABE 50 ÅR 63