Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
Den praktiske lobbyisten Blomqvist På 50- och 60-
talen gällde en hastighetsbegränsning om 50 kilometer i timmen för husvagnsekipage. Att då som bilist hamna bakom en koloss som gick i snigelfart var inte roligt; de smala vägarna inbjöd inte till omkörningar i första taget och det kunde bli plågsamt långa sträckor bakom väglusen; “allmänhetens” negativa inställning till husvagnsfolket ökade i takt med den växande marknaden. Kurt Blomqvist inledde en egen kamp för att ändra på sakernas tillstånd. Han hade i ett antal skrivelser till regeringen framhållit de negativa effekterna med den alltför låga hastighetsgränsen som var till skada för hela husvagnsindustrin. På husvagnssalongen 1967 provade han ett nytt djärvt grepp. Han sökte upp dåvarande kommunikationsministern Olof Palme och överlämnade generöst ett presentkort på tre veckors fritt utnyttjande av husvagn med tillhörande dragbil! Ett knep för att få ministern själv att uppleva det absurda i den låga tillåtna hastigheten och låta även honom få känna på medtrafikanternas ilskna blickar och höttande nävar. Tanken var god - det gällde ju att försöka påverka den ansvarige politikern. Men Palme nappade inte, under förevändning att han inte hade möjlighet att lägga semestern så att den passade för en husvagnstur. Fröet var dock sått och den litet småfräcka lobbyinsatsen fick avsedd effekt: året därpå blev det tillåtet med en hastighet om 70 km/h för bromsförsedd husvagn med en vikt om max 1.500 kilo. I kommentarerna till husvagnssalongen 1968 skrev pressen: “de nya hastighetsbestämmelserna för husvagnar tror man kommer att medföra ett kraftigt uppsving för husvagnsintresset”. Branschen kunde pusta ut och glädja sig åt att 1968 mycket riktigt också blev ett mycket bra husvagnsår. Trots en pågående lågkonjunktur. KABE 50 ÅR 15