AMES 1
Per Frankelius vid Fontän, Almedalen. LANDSBYGDSD
ÖDEN – EN FALSK NYHET? Vilka är urbaniseringens bakomliggande krafter? Hur kan vi minska klyftan mellan stad och landsbygd och skapa en enad identitet hos Sveriges befolkning? Detta är frågor som kommer att diskuteras under Almedalsveckan i ett seminarium med bland annat Per Frankelius, docent vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling på Linköpings universitet. M isstron mellan stad och landsbygd ökar. Landsbygden avfolkas och utarmas medan städerna ständigt växer. – Att staden på något sätt skulle vara bättre och ha en högre status än landsbygden är en bild som jag inte delar, säger Per. Städerna är ofta mer kända, ja, men de skulle aldrig klara sig på egen hand. Han berättar om Walter Christallers centralortsteori, som handlar om att det är landsbygden som driver staden. Som exempel nämner han Nya Konditoriet i Örebro som levde och blomstrade mycket tack vare de lantbrukare som på helgerna kom in till orten för att ”gå på kondis”. Vi ser liknande mönster idag. Ringarums Busstrafik ordnar otaliga teaterresor till Stockholm för människor på landsbygden. Kanske är just besökarna från landsbygden den viktigaste faktorn för Stockholms teatervärld? EN ANNAN, KLASSISK TEORI i frågan om samspelet mellan stad och landsbygd är Von Thrünens gravitationsteori som bygger på tanken att staden/ marknadsplatsen finns i centrum. Nära centrum etablerar sig verksamheter som har behov av just närhet till sina kunder och som är villiga att betala 12 för det centrala läget. Längre ut från centrum återfinns verksamheter som har allt mindre behov av direktkontakt med slutkonsumenten alternativt behov av stora ytor. – Det är på landsbygden det händer! Säger Per. Det finns så många intressanta, högteknologiska företag som utvecklas på, och behöver landet. Lantbruksföretag, till exempel Gothia Redskap, som utvecklar RTK, GPS-styrda radrensningsmaskiner med större precision är vad stridsflygplan har att tillgå, och Väderstad som är världsledande inom sådd och jordbearbetning. Här finns också kunskapsföretag som Lovang Lantbrukskonsult i Vikingstad. Men inte bara lantbruksbranschen imponerar. Per nämner Mässingscentralen i Gusum och Kinda-Ydre Sparbank. På Harstena i Östergötlands skärgård finns Klaving Shipping och i Söderköping finns professor Sten Lennquist som är världsledande på katastrofmedicinkoncept, med export till hela världen. – Ja listan skulle kunna göras ännu längre, säger Per som själv har drivit forskning om hur framgångsrika företag och verksamheter kan skapas och drivas på landsbygden och mindre orter. – Det kanske mest intressanta exemplet i vårt område är Kolmården, och framväxten av KolmårTEXT: MIRJAM LINDAHL FOTO: PRIVAT dens Djurpark, säger han och fortsätter berätta att på 1960-talet var Kolmården, som då var en egen kommun, en av Sveriges svagaste. Framtidstron sviktade, utflyttningen var stor och företag försvann. Det var då kommunalkonsulent Ulf Svensson kom med idén om en djurpark. DEN 27 MAJ 1965 INVIGDES så den nybyggda parken och bilkön slingrade sig 11 kilometer lång genom skogarna. Ungefär 40 000 besökare kom till invigningen och succén var ett faktum. Sju år senare stod Kolmården värd för den årliga konferensen för djurparksdirektörer och djurparksveterinärer från hela världen. Alla blev de så imponerade av anläggningen att det bestämdes att i fortsättningen skulle alla parker, nybyggda och ombyggda, ha Kolmården som riktmärke för storlekar på anläggningar och stallbyggnader. Landsbygdsorten Kolmården hade hamnat på världskartan! Och det är det som allt handlar om, menar Per. Att skapa en USP (Unique Selling Proposition); ett varumärke som förknippas med allt det som platsen står för. – En plats är så mycket mer än företag, betonar han. Det är det geografiska området tillsammans TEMA