AMES 1
SPACE 4.0 SVERIGES POSITION I DEN NYA RYMDERAN Ti
sdagen den 4 juli väntar Aerospace Almedalen i Visby – där en av punkterna heter Space 4.0 – Sveriges position i den nya rymderan. son – direktör för Swedish Aerospace Industries. SWEDISH AEROSPACE INDUSTRIES (SAI) är en branschorganisation för svensk civilt flyg- och rymdindustri med sju medlemmar. Däribland Saab AB och RUAG Space AB från Linköping. Sedan några år tillbaka är Göran Bengtsson Saabs representant i SAI och sedan ett år tillbaka även direktör för organisationen. Vid sidan om direktörskapet för SAI arbetar han på sitt ordinarie jobb som verksamhetsansvarig för forskning och teknikutveckling på Saab Aeronautics. – Mitt uppdrag som direktör innebär att jag är ansvarig för SAI:s verksamhet under året. Man kan säga att jag fungerar som en koordinator där huvuduppgiften är utveckla organisationen och sprida kunskap om den. Jag träffar bland annat politiker och andra beslutsfattare i Sverige, samt organisationer som på något sätt har anknytning till flyg- eller rymdindustrin, berättar Göran. Bland annat finns SAI med på Almedalsveckan i Visby – där man är medarrangör av en dag med flyg- och rymdtema tisdagen den 4 juli under namnet Aerospace Almedalen. – I min roll på Saab jobbar jag både civilt och militärt, medan arbetet med SAI är helt civilt inriktat. 26 Under flygdagen på Gotland kommer vi att ha flera representanter från SAI på plats och programmet är brett för att spegla hela den svenska flyg- och rymdindustrin. Vi kommer att prata om både civilt och militärt tillsammans med övriga arrangörer av Aerospacedagen. Tyvärr har jag själv inte möjlighet att vara med på Almedalen i år men SAI:s ordförande Dan Jangblad kommer att vara på plats. Saab tillverkar inte längre några civila flygplan, den nytillverkningen av flygplan som sker i dag på Saab är flygplanet Gripen. – Men vi utför underhåll av civila plan, det finns en flotta av cirka 400 stycken som fortfarande flyger – Saab 340 och Saab 2000 – som vi servar och underhåller. Vid sidan av Gripen tillverkar vi stora strukturdelar, komponenter och system som finns i alla civila flygplan – som exempelvis Airbus och Boeing, men också i militära plan som A400M. Hur står sig Sverige i den internationella rymdindustrin? – Vi har fortfarande en stark position med väldigt gott renommé. Men flera andra nationer bidrar med TEXT: JOAKIM LÖWING mer pengar till ESA (den europeiska rymdmyndigheten) – som är beställare av mycket av rymdverksamheten i Europa, till exempel den europeiska rymdraketen Ariane. Det Sverige bidrar med till ESA kommer tillbaka till den egna rymdindustrin i form av utvecklingsprogram och därför lobbar SAI för att de svenska anslagen ska vara höga vilket skulle vara bra för den svenska rymdindustrin. Vad beror minskningen på? – Det vet vi inte. Det har saknats en vilja att satsa, men också att kompensera för ökade kostnader. För oss gäller det att försöka påverka politiker och andra beslutsfattare att se rymden som en stor möjlighet i stället för enbart en kostnad. Den högteknologi som den här branschen utvecklar för med sig stora värden och genererar ökad teknisk kunskap som får spridning till andra branscher, samtidigt som det ökar antalet arbetstillfällen. Detsamma gäller för flygindustrin, där vetenskapliga studier tydligt visar på denna spridningseffekt. Europeiska ESA och amerikanska NASA har historiskt varit stora beställare när det gäller rymdinfrastruktur – men nu går det allt mer åt att privata Foto: Linus u Sve Sv nsson,o Copyright Saabb ABA TEMA