AMES 1
REKLAM OCH MEDIA TEXT: JONAS KÄLLGREN METRO - MAS
SAVHOPP OCH EN KRONA En PR, reklam och media-sida utan att skriva om Metro? Den förhoppningen visade sig vara ogrundad. Problemen, eller utmaningarna om man så vill, fortsatte under maj för den nya Metroägaren Mats Qviberg. I det förra numret av Marknad berättade vi om konflikten med och den hotfulla tonen mot Svenska Dagbladets Malin Ekman. Det här har hänt sedan dess, med reservation för att det av förklarliga skäl kan vara inaktuellt när ni läser det. Maj började med att Mats Qviberg och Metros styrelseordförande Christen Ager-Hanssen utan bättre vetande ställde upp på en stor intervju i den högerpopulistiska webbtidningen Nyheter Idag. Där kallade bland annat Mats Qviberg en före detta Metroanställd för “en typisk stalinist som vi borde bli av med” medan Christin Ager-Hanssen öppnade upp för samarbete med sajten. Som ett resultat av detta drabbades Metro av ett flertal avhopp. Krönikörerna Evyn Redar, Viktor Banke och Emma Frans avslutade samarbetet med Metro, och redan innan hade tidigare Nöjesguiden-chefredaktören Amat Levin brutit med tidningen. Reportern Anton Säll meddelade att han hade sagt upp sig, och de två nyhetscheferna Emmelie Wallroth och Johanna Cardell har slutat även de. Samtidigt annonserade MP:s gruppledare i Stockholms läns landsting, Tomas Eriksson, att han vill se över Metros avtal om att få distribuera tidningen i Stockholms kollektivtrafik. Daniel Collin, vd på Mediebyrån MEC, kom dock med en ljusglimt för Metro när han till branschtidningen Resumé sa att han inte tror att tidningen kommer att få problem på annonssidan. Åtminstone inte så länge som distributionen i kollektivtrafiken är kvar. – Det är lite för tidigt att se hur det kommer att sluta. Men annonsörernas intresse bygger på hur många som kommer i kontakt med produkten. Så länge det är lönsamt att annonsera i Metro, så länge kommer de fortsätta att annonsera i Metro. Så cynisk är den här branschen. Staffan Erfors, chefredaktör på Metro som anställdes i samband med Qvibergs och Custos övertagande av tidningen, uttalade sig även han till Resumé: – Oavsett vad de sade i intervjun, för jag kommer inte bemöta vad som sades eftersom jag inte vill sänka mig till sådana dumheter, så är det för mig helt obegripligt hur de kan ställa upp på en intervju med en sådan tidning. Det de säger och den kontexten de säger det i är genomdåligt. Mats Qviberg ska inte uttala sig vare sig om redaktionen eller det vi publicerar, säger han. Men det stannade (så klart) inte där. Söndag 21 maj meddelade Mats Qviberg att han säljer alla sina aktier i Metro för en krona, till Metros styrelseordförande Christen Ager-Hanssen. – Jag är jättenöjd med affären även om det var blev väldigt kort och dyrt, säger Mats Qviberg i en intervju i Svenska dagbladet gjord av ovan nämnda Malin Ekman(!). SWEDISH MEDIA FESTIVAL PRISAR BESTÄLLNINGSFILMER Den 31 augusti i år arrangeras Sveriges första festival tillägnad beställningsfilm. Det är Chimney, Live at Heart och Örebro filmförening som vill prisa och uppmärksamma genren.”. Sverige saknar en filmfestival tillägnad beställningsfilmen - film som produceras i syfte att marknadsföra, informera eller sälja åt näringsliv, myndigheter och organisationer. Det menar Chimney, Live at Heart och Örebro filmförening, som nu drar igång festivalen Swedish Media Festival. De menar att “trots att filmmediet idag är en självklar del av många stora branscher så har det saknats en plattform och en mötesplats för alla de filmarbetare som ägnar sig åt beställningsfilm.” – Swedish Media Festival är en produkt som kommit av ett hålrum efter att filmfestivalen Guldklappan lades ner för ett drygt decennium sedan. Beställningsfilmbranschen omsätter idag en stor summa pengar och filmen spelar en stor och viktig roll för näringslivet. Detta kan ibland vara lätt att förbise och därför vill vi återigen framhålla beställningsfilmen genom Swedish Media Festival. säger Jan Svensson, tidigare ägare av produktionsbolaget TakeOff AB och en av initiativtagarna till festivalen där han också är juryns ordförande. Swedish Media Festival ska utse de bästa beställningsfilmerna i Sverige i ett tiotal olika klasser och instiftar utöver det utmärkelsen Rising Star där produktioner producerade på en eftergymnasial utbildning prisas. Bland samtliga vinnare kommer en vinnare att utses som får ta emot priset Grand SMF Award för Sveriges bästa beställningsfilm. – Beställningsfilmen är en stor del av den svenska filmbranschen. Vi tror att vi med den här festivalen kan vara med och höja kvalitén på de filmer som görs, säger Henric Larsson, CIO på Chimney Group och medlem i festivalens jury. Swedish Film Festival invigs och tävlingen går av stapeln den 31:e augusti på Bio Roxy i Örebro. Festivalen anordnas i samarbete med musik- och filmfestivalen Live at Heart som arrangeras under samma vecka. – Det var ett självklart beslut att göra Swedish Media Festival till en del av Live at Heart. Tävlingen kommer att passa utmärkt in i den kreativa mötesplats som är Live at Heart. Med det här skapar vi möjligheter till ännu bättre möten mellan deltagare från vårt musik och- filmprogram och övriga gäster från en mängd olika branscher. Nu hoppas vi på att många anmäler sina företag och sina filmer så att vi får många bra möten och en spännande tävling, avslutar Åke Lundström, vd på Live at Heart. 58