AMES 1
Göraan BBengtsson, dire ge fortfarande har en sta
rkk po it ir ktök r för Swedish Aerospace Industries, berättar att SvS erisition ini om dend internationella rymdindustrin. SWEDISH AEROSPACE INDUSTRIES GRUNDADES: PRODUKT/BRANSCH: En icke vinstdrivande intresseor strins branschorganisation. ANTAL MEDLEMMAR: intressen ökar för rymden. Nya aktörer börjar bli synliga och lockar riskvilligt kapital till rymdindustrin. – Där finns exempelvis OneWeb som vill erbjuda alla människor tillgänglighet till Internet, bredband och webben – oavsett var man befinner sig på jorden. Som det är i dag är det ju framför allt vi i västvärlden som har de möjligheterna, där ligger utvecklingsländerna långt efter. Flera stora företag står bakom OneWeb, bland annat Airbus. En annan ny aktör är Elon Musk (känd för PayPal och Tesla) med SpaceX som utvecklar och tillverkar avancerade raketer och rymdfarkoster. Han fortsätter: – Hur sedan allt ska finansieras finns nog inget svar på i dag, men trenden för utvecklingen är tydlig och går mot fler privata aktörer i branschen. Och det är viktigt att vi i Sverige hänger med där. Sveriges rymdminister Helene Hellmark Knutsson har nu i riksdagen gett beskedet att regeringen kommer att ta fram en svensk rymdstrategi. Någon sådan existerar nämligen inte i dag, trots att den debatterats och utretts under många år. – Det finns ett starkt önskemål från rymdintressenter i Sverige om att skapa en sammanhållen strategi. I dag är frågorna splittrade mellan flera olika departement och inriktningen oklar. Då gäller det att vi koordinerar oss på ett bättre sätt så att alla aktörer rör sig i samma riktning. Det är viktigt att ha en långsiktighet att förhålla oss till, i stället för att ta ett budgetår i taget. En rymdstrategi är för oss inom SAI ett viktigt dokument som skapar samsyn och långsiktighet. Vad händer inom flygområdet? – Självklart är flygskatten ett hett debattämne. Från SAI:s sida har vi lyft fram den ringa effekten flygskatt ger på miljön och den skada en sådan skatt gör på en levande landsbygd på grund av minskad tillgänglighet. Då är det bättre att satsa på teknikutveckling av flygplanskomponenter som kan bidra till minskade utsläpp. Här är svensk industri långt framme och både Saab och GKN är med i det stora europiska flygforskningsprogrammet Clean Sky där ny teknik demonstreras som kommer att minska utsläppen från det framtida flyget med upp mot 30-35 procent. Saab bidrar med en mycket innovativ vinge som ska flygprovas på ett Airbus flygplan under andra halvåret 2017 och GKN tillverkar avancerade motorkomponenter till en ny typ av motor som kallas Open Rotor. Omkring 2030 kommer Airbus och Boeing med produkter där denna nya teknologi finns med och förhoppningsvis bidrar svensk flygindustri med högteknologiska produkter. Ett annat område som också är intressant för miljön är biobränsle. – Saab har nyligen flugit Gripen med 100 procent biobränsle i tankarna. Bränslet som har amerikanskt ursprung är framställt av vegetabiliska oljor som processas och raffineras till ett helsyntetiskt flygbränsle med prestanda och kemi som är fullt ut likvärdigt med konventionellt flygbränsle. Våra piloter ser och upplever ingen skillnad mellan de olika bränslekvaliteterna. Vilken betydelse kan biobränsle få för framtiden? – Det Saab har demonstrerat är att Gripen är fullt ut kompatibel med denna typ av biobränsle. Problemet idag är att dessa bränslen är på experimentstadiet och tillverkas inte i så stor kvantitet och blir därför väldigt dyra. När efterfrågan ökar kommer priserna att sjunka men det är lite av ett moment 22, ingen tillverkare vill investera i infrastruktur när det inte finns någon efterfrågan och efterfrågan finns inte på grund av att alternativet, fossilt flygbränsle, är så billigt i en jämförelse avslutar Göran Bengtsson. 27 Foto: Björn Lisinski TEMA