AMES 1
OMSLAGSPROFIL REGIONENS AFFÄRSMAGASIN NUMMER 6 20
17 Landsbygdsdöden En falsk nyhet? Space 4.0 Den nya rymderan Joanna a Sjöla dean er öl nd Mångsysslare med stort samhällsengagemang Tema: East Sweden Almedalen Marknads och säljskolor, Krönikor, Sommarprylar, Resetips m.m. och ett stort samhällsengagemang TEXT: KARIN WIKLUND FOTO: BJÖRN LISINSKI A tt Joanna Sjölander levde tre år i Indien och arbetade med Gripenförsäljningen, med marknadsföring och affärsutveckling, blev en vändning i livet. – Det är omvälvande att flytta till Indien. Det är ett land som är så diametralt olikt Sverige, berättar Joanna. – Jag hade i stort sett pendlat dit innan vi flyttade, så jag kände mig hemma i New Delhi, på Saabkontoret och med affären jag flyttade dit för att jobba med. ANNAT VAR DET FÖR FAMILJEN. Maken följde med som medföljande och sonen var då två och ett halvt år gammal. – Det blev en större omställning för maken. Att hitta en ro och en glädje i att allt fungerar helt annorlunda än i Sverige, att inget fungerar så som man tycker att det borde, är en utmaning, säger Joanna. – Sonen var så liten att han bara följde med. Det var en större förändring för honom att flytta hem igen än att flytta dit. Joanna menar att det är lätt att lägga sina svenska värderingar på det indiska samhället och 20 tycka att det är helt fel att det fungerar som det gör där. – Det första vi fick lära oss var att inte ge pengar till tiggare. Det är oftast så att barnen som springer runt och tigger inte får behålla pengarna själva. Som svensk blir man upprörd över att se den extrema fattigdomen där, berättar hon. – Med tiden kom vi att förstå hur de tänker och resonerar och varför det ser ut som det gör och att de flesta är okej med att det är så. De fick lära sig mycket om den indiska kulturen under sina tre år i New Delhi. – De har en helt annan ro i Indien. Ett lugn och en acceptans för var de befinner sig och de förutsättningar de har, säger hon. – Det gör att man kan vara trygg och att det, trots de extrema skillnaderna mellan de allra fattigaste och de allra rikaste, är så låg kriminalitet. Det är fascinerande! HUR KULTURER FUNGERAR är något som intresserar Joanna. – Det är väldigt, väldigt intressant! Att förstå en kultur kräver att man förstår dess historia. Då kan man också förstå de behov som finns, säger hon. Behovsanalyser är något hon arbetat mycket med i sin karriär. – För att kunna sälja en produkt på rätt sätt måste vi förstå vilka behov kunden har. För att förstå det behöver vi veta mer om deras historia och bakgrund. Det är särskilt viktigt att veta när man jobbar med en så komplex produkt som Gripen, berättar Joanna. – Vad är det för behov vi ska fylla? Hur löser vi det med ett komplext system? När man vet mer om kulturen kan man förstå behoven och tankarna bakom bättre och då kan man paketera produkten på rätt sätt. EN STOR DEL AV JOANNAS arbetslivserfarenhet har även handlat om att göra marknadsevent. – Som marknadsansvarig för Gripenexporten ansvarade jag för stora evenemang som airshows där vi hade egna byggnader och egna plan på plats och visade upp oss för både kunder och allmänheten runt om i världen, berättar hon. – Vi gjorde rätt stora produktioner med filmer också, även i 3D. Sådant jobbade jag med när jag arbetade inom IT också. När Joanna började på Saab jobbade hon med Polenkampanjen.