Omtanke 1
Foto: Getty Images respektive god man att avgöra
om de vill låta barnet nyttja rätten till utbildning. Vid dialog med Skolverket om uppföljning av barn som försvinner framkommer att skolorna inte följer upp skolfrånvaro bland asylsökande barn på samma systema tiska sätt som för barn med skolplikt. Många barn får också vänta orimligt länge på att börja skolan och barnombudsmannen anser att denna väntan kan utgöra ett hinder i barnens rätt till utbildning. Barnen förlorar viktig tid och de kan tappa sin 24 | www.ssil.se motivation och vilja till att lära sig. I ljuset av alla de berättelser och intervjuer med barn och unga så vill Barnombudsmannen se följande förändringar: 1. Stärk barnrättsperspektivet i Utlänningslagen. Barnspecifika former av förföljelse ska tydliggöras som flyktinggrund i lagen. Barnets rätt att komma till tals måste stärkas i lagen. 2. Stärk barnrättsperspektivet i asylutredningen. Inrätta barnanpassade utredningsenheter på migrationsverket. Inför en tidsgräns för start av asylutredningar som rör barn. Inrätta en särskild inspektion för att säkerställa att Migrationsverkets rutiner och riktlinjer tillämpas rättssäkert och enhetligt. 3. Säkerställ trygghet och skydd i barnens boende och vardag. Inför statliga mottagnings och utredningsenheter för initial bedömning av en