Energigas 1
Världskonferens. Vätgaskonferensen i Sandviken i
slutet av oktober samlade internationell expertis inom vätgas och bränsleceller. Samtidigt visades sex nya bränsle cellsbilar som köpts in av Sandvik respektive Sandvikens kommun. › till år 2019 tillsammans komma upp i en förbrukning på 200 000 kubikmeter vätgas per år. Något som kommunens EU-strateg Anders Lundell inte tror kommer att bli särskilt svårt. – Vårt åtagande motsvarar förbrukningen hos 30 personbilar eller knappt tre stads bussar per år. Nu har en lokal bilhandlare tagit in ännu ett exemplar av samma Hyundai-modell som vi har. Dessutom har Toyotabutiken planer på att ta in Mirai, marknadens andra bränslecellsmodell. Den skulle passa utmärkt för taxi. Internationell vätgaskonferens Anders Lundell har många idéer om hur Sandviken ska gå vidare för att bli Sveriges vätgaskommun nummer ett. En bra början var en välbesökt internationell vätgaskonferens som ägde rum i oktober. – Vi vill attrahera forskning och utveckling inom hela bränslecellsområdet, vara en regional förebild för hur man kan arbeta med fossilfria transporter, energilagring och annat. En idé är att starta konvertering av batteridrivna elfordon. Med en bränslecell som ”range extender” skulle bilens räckvidd kunna ut ökas från 10 till 30 mil. Ett annat uppslag är 10 ENERGIGAS NR 4 2016 ”Vi vill attrahera forskning och utveckling inom hela bränslecellsområdet, vara en regional förebild för hur man kan arbeta med fossilfria transporter, energi lagring och annat. ” Anders Lundell, EU-strateg i Sandvikens kommun stödja utvecklingen av vätgasdrivna bussar, mindre lastbilar och arbetsmaskiner. Björn Aronsson på branschorganisationen Vätgas Sverige tror att de initiativ som tagits i Sandviken kommer att ha stor betydelse för den gröna vätgasens utbredning i Sverige. Han har stöttat initiativen med sina kunskaper och kontakter. FOTO: SANDVIK – Hittills har svenska politiker och myndigheter inte varit särskilt intresserade av vätgas och bränsleceller till skillnad från EU, som avsatt mycket stödpengar på detta område. Vad som krävs är nog att svenska storföretag börjar peka med hela handen, säger han. Många vätgasprojekt på gång En hel del verkar vara på gång. SSAB, LKAB och Vattenfall tittar på att växla från kol och koks mot vätgas i sina processer. Volvo och Scania är intresserade av att använda bränsleceller i sina lastbilar och Gotlandsbolaget har aviserat att de framåt år 2030 hoppas ha sin första bränslecellsfärja i drift. Flera svenska teknikföretag visar också framfötterna. – Impact Coating i Linköping, som gör beläggningar till bränslecellsplattor, har nyligen fått beställningar från asiatisk bilindustri. Och Södertäljeföretaget Aquagas, som säljer komponenter till vätgasmackar, håller på att bli stora utomlands, konstaterar Björn Aronsson på Vätgas Sverige. JAN MALMBORG