Energigas 1
I korthet Mer biogas i gasnätet Biogasen stod för
över hälften av den gas som distribuerades i Gasnätet Stockholms nät under september månad. Hela 51 procent av den gas som skickades ut på näten i september bestod av biogas, vilket kan jämföras 24 procent för samma period förra året. Totalt för år 2016 var biogasandelen i september uppe i 46 procent, att jämföra med 37 procent förra årets nio första månader. Biltransportfartyg på LNG Det första av två LNG-drivna biltransportfartyg har levererats till UECC, där Wallenius Lines är hälftenägare, skriver Sjöfartstidningen. Nybygget Auto eco uppges vara det första biltransportfartyget i världen med så kallad dual fuel-drift. Viktig för industrin Gasolanvändning i Sverige år 2015 Industri 88 % Första fartyg att bunkra LNG i Björneborg var fartyget Ternsund. FOTO: SKANGAS 6 % 6 % Kraft och värme Källa: SCB Övrigt (t ex flaskgasol) Första bunkringen i ny LNG-terminal Björneborg. Skangas har utfört sin första bunkring av fl ytande naturgas, LNG, från den nya LNG-terminalen i Björneborg i Finland, rapporterar Sjöfartstidningen. Första fartyg att bunkra var fartyget Ternsund. Terminalen är i dagsläget den enda vid Bottniska viken där det går att bunkra LNG till fartyg direkt från terminal. Även tankbilar kan lastas vid terminalen för distribution av LNG landvägen. Dessutom har terminalen rörledning till lokala användare. Dong satsar på grönare energi Danmark. I samband med börsnoteringen tidigare i år meddelade energiföretaget Dong energy att företaget satsar på att ha en helt förnybar portfölj med havsbaserad vindkraft, bioenergi, grön distribution och kundlösningar. Nu ska företaget göra en marknadsanalys över olje- och gasverksamheten för att på sikt se hur en grönare energiportfölj skulle kunna fi nansieras. Något beslut om att sälja olje- och gasverksamheten fi nns dock inte ännu. Skärpta miljökrav öppnar för LNG Sjöfart. Från år 2020 skärps krav på svavelinnehåll i marint bränsle. Internationella sjöfartsorganisationen IMO har nyligen enats om att dagens nivå på 3,5 procents svavelinnehåll ska sänkas till 0,5 procent till år 2020. Det nya globala kravet närmar sig därmed kravet på 0,1 procents svavelinnehåll som fi nns sedan år 2015 inom Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen (SECA-området). IMO har också beslutat att kväveoxidutsläppen ska minska i Östersjön och Nordsjön genom att inrätta ett kontrollområde för dessa utsläpp (NECA-område). Utsläppskraven gäller nya fartyg som byggs efter den 1 januari år 2021. Finska regeringen välkomnar utvecklingen och ser fl ytande naturgas, LNG, som ett strategiskt viktigt miljöbränsle eftersom det uppfyller samtliga nya krav och dessutom bidrar till renare luft. De skärpta miljökraven bedöms öka efterfrågan på LNG-drivna fartyg och naturgas som marint bränsle. Regeringen har gett Trafi kanalys och Transportstyrelsen i uppdrag att utreda konsekvenserna av att göra Östersjön och Nordsjön till kvävekontrollområde. Särskild tonvikt läggs på hur företags konkurrenskraft påverkas. Tidigare analyser av hälso-, klimat-och miljöeffekter kommer också att sammanfattas. Din partner för effektiv biogasproduktion. Swedish Biogas International AB • 013-465 08 85 • www.swedishbiogas.com 24 ENERGIGAS NR 4 2016 SBI - Sveriges största biogasproducent.