Energigas 1
Säkerhet I 30 år har Gasakuten hjälpt den lokala
räddningstjänsten vid olyckor med gasoltransporter. Nu har räddningstjänsten tagit över ansvaret – ett viktigt steg eftersom gastransporterna i landet ökar då allt fler industrier byter oljan mot gas. – Vi är väldigt positiva till den här lösningen, säger Ben Bock, säkerhetschef på Energigas Sverige. Gasakuten lämnar över 30 års erfarenhet E nergigasbranschens gasakut har tidigare assisterat räddningstjänsten vid trafikolyckor med gasol, som skett på väg eller järnväg. Gasbranschen har på senare tid även utvecklat sin kompetens för att kunna hantera trafikolyckor med flytande metan som naturgas och biogas. Uppgiften har varit att bistå vid bärgning av tankarna så att det kunnat ske på ett säkert sätt. – I och med den ökade gasanvändningen inom industrin blir det ännu viktigare att sprida branschens kunnande till räddningstjänsten, konstaterar Ben Bock. Ben Bock Teminaler för gas I dag har Sverige ett antal terminaler längs kusterna dit gasen fraktas med fartyg. Därifrån transporteras den vidare på väg eller järnväg. Många industrier som vill minska sin miljöpåverkan har valt att fasa ut olja till förmån för gas. Exempelvis har ståljätten SSAB i Borlänge satsat stort på både gasol och flytande 26 ENERGIGAS NR 4 2016 metan som energikälla, för att på sikt även kunna använda förnybar biogas och vätgas. Lars-Erik Andersson, depåchef på Borealis i Stenungsund där gasolföretaget Flogas fyller sina järnvägsvagnar och tankbilar, är i full färd med att dela med sig av sin erfarenhet och kunskap till räddningstjänsten. Det är Lars-Erik Andersson, tillsammans med kollegan Bernt Johansson, som utgjort Gasakuten de senaste åren. – Jag åkte ut på min första och allvarligaste olycka bara två dagar efter att jag börjat jobbet som depåchef, berättar Lars-Erik Andersson. Det var år 2000 som två godståg krockade, varav ett var lastat med två gasolvagnar, på stationen i norska Lilleström. – Vagnarna började brinna, vilket gjorde att det var stor explosionsrisk. Vi ryckte ut och tömde vagnarna utan att det hände någon allvarlig olycka, minns han. Säkra tankfordon Explosioner är dock mycket sällsynta eftersom dessa tankfordon är kraftigt byggda enligt internationella regler. › Utryckning. Vid olyckor har Gasakuten ryckt ut med Lyft. Om tankbilen ligger djupt ner i diket behöver