Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Markus Wråke, nyutnämnd
vd för energibranschens forskningsföretag Energiforsk. Han har tidigare jobbat på IVL Svenska miljöinstitutet och på det internationella energiorganet IEA, där han ansvarade för långsiktiga analyser om världens energiförsörjning. 1 2 3 Vad lockade dig att komma till Energiforsk? – Jag gillar att man ser energisystemen som en helhet. Och att man identifi erar vilka energifrågor som är viktiga för många företag och försöker lösa dessa genom att sätta ihop olika grupper av aktörer. Vad har du för vision för arbetet? – Att Energiforsk ska vara en stark röst i energidebatten och bidra till omställningen mot minskad klimatpåverkan, och att vi hittar på sätt för svenska företag att tjäna pengar under denna omvandling. Vad är energigasernas roll i detta? – Alla energislag kommer att behövas framöver. Tricket är att se till att de olika bränslena används på rätt ställe. Gröna energigaser kan göra stor nytta i industrin, eftersom de klarar höga temperaturer. Även i transportsektorn har de en roll att spela. Vi hoppas snart kunna starta ett drivmedelsprojekt, som ska ta reda på hur de bäst kan produceras och var de ska användas. Det kommer att fi nnas mycket gas i det projektet, eftersom Sverige har en stor kompetens på området. JAN MALMBORG Miljötänk när bergrum töms på gasol Cirka 1 500 ton gasol tas tillvara när Norrgasol lägger ner sitt bergrum för gasol i Piteå som stått oanvänt de senaste tio åren. I stället för att fackla bort gasen används nu en teknik som suger ut gasolen och gör den möjlig att återanvända. Arbetet med tömningen av lagret har pågått sedan i somras och sköts av företaget Kosan gas. Tömningen sker med hjälp av en specialbyggd mobil trailer, kallad Slurc, som suger ut gasolen ur bergrummet. Därefter kondenseras den och transporteras i tankbil till nya kunder. – Det här är ett mycket miljövänligt sätt att ta tillvara gasolen, som annars hade facklats upp, säger Kenneth Dahlqvist, försäljnings- och teknikchef på Kosan gas Sverige. Grönare framtid – Vi har de senaste åren sett en framgång i förbrukningen av gasol i Sverige, då gasol representerar en bra möjlighet att redan i dag ta ett steg i riktningen mot en grönare framtid, säger han. Bergrummet i Piteå töms på gasol med hjälp av en gasolsug. FOTO: KOSAN GAS Arbetet beräknas vara klart i sommar efter ett vinteruppehåll. Till försäljning Norrgasols nedläggning av bergrummet i Piteå beror på en stadigt minskad efterfrågan på gasol i regionen. Företaget som nu ska säljas hoppas på nya ägare som vill satsa på fl ytande naturgas, LNG, som bränsle till industrin i norr. – Norrgasol har sökt och fått miljötillstånd för att etablera en mottagningsterminal för 40 000 kubikmeter LNG i Haraholmen i Piteå, säger Tore Degerfalk. – Undersökningar visar att det fi nns en stor potential för LNG, från Örnsköldsvik och norrut. Eon öppnar ny gasoldepå Eskilstuna. Eon startar en ny depå för gasol (propan) Vätgaståget ska sättas i trafi k under år 2017 i tyska Niedersachsen. Vätgasdrivet tåg premiärvisades Tyskland. Ett vätgasdrivet bränslecellståg visades för första gången på järnvägsmässan Innotrans i Berlin, skriver Ny teknik. Tåget Coradia iLint har tagits fram av Alstom och ska ersätta dieseldrivna regionaltåg på oelektrifi erade linjer. Tåget är 54,3 meter långt och har plats för 300 passagerare, varav 150 sittande. Vätgastankarna är placerade på taket och ger tåget en körsträcka på upp till 800 kilometer per tankning. 4 ENERGIGAS NR 4 2016 i Eskilstuna. Enligt Eon kommer den nya depån att innebära en ökad leveranssäkerhet för industrikunderna i Mellansverige samtidigt som det kan betyda nya arbetstillfällen i Eskilstuna. – Propan är ett lättreglerat bränsle med betydligt bättre miljöprestanda än exempelvis olja, säger Pär Möller, affärschef för gasolaffären inom Eon gas. Totalt använder svensk industri cirka 340 000 ton propan årligen, cirka 3 procent av industrins energibehov.