Energigas 1
FAKTA | VÄTGAS Vätgas består av två väteatomer oc
h har den kemiska beteckningen H2. Väte är både det vanligaste och det lättaste grundämnet. Inom industrin har vätgas Stålindustrin Sandvik har länge använt vätgas i industrin och är nu världens enda industri som satsar på stål till bränsleceller i stor skala. I dag exporteras ståljättens metallband över hela världen. Dessa är bland annat en viktig del i vätgasdrivna bilars bränsleceller. använts i över hundra år, bland annat som råvara. Vätgas kan även användas som energi i bränsleceller. Bränsleceller kan ersätta förbränningsmotorer i fordon där de driver elmotorer och även användas för energiförsörjning till hus. Bränsleceller kan också användas i mindre enheter som mobiltelefoner, datorer eller kraftaggregat till fritidsbåtar. KÄLLA: VÄTGAS SVERIGE Elektrisk ström 5 Bilarna Bränslecellerna är motorn i vätgasbilarna. Både Sandvik och Sandvikens kommun har vätgasdrivna bilar, och flera är på gång. GRAFIK: BENGT SALOMONSON FOTO: STÉFAN ESTASSY OCH SANDVIK Värme Vatten Så fungerar bränslecellen Bränslecellen drivs med vätgas. När vätgas och syrgas tillförs sker kemiska reaktioner och el och värme uppstår. Restprodukten blir vatten. ställts för att utveckla. Man kanske kunde dra en liten ledning från den stora pipelinen och bygga en tankstation? Fjärde vätgastankstationen På ett gärde en bit från fabriken, där kommunens graffi tiplank hittills stått, håller Sveriges fjärde vätgastankstation nu på att byggas. Ledningen är dragen och betongplattorna för tank och dispenser är redan på plats. Tankstället kommer att öppnas i vinter och ha kapacitet att tanka 25–30 bilar per dygn. Varje tankning i sig kommer att ta 3–5 minuter och ge en räckvidd på 50–70 mil. Dispensern kommer att ha två slangar med olika munstycken, vilket gör att det går att tanka både personbilar med ett tryck på 700 bar och skåpbilar och andra arbetsfordon med ett tryck på 350 bar. På Aga har bygget av tankstationen planerats sedan år 2014, då man i ett pilotprojekt tillsammans med Sandvik och Sandvikens kommun lånade in några bränslecellsbilar och en mobil tankstation. Ragnar Sjödahl, marknadsförare av vätgas på Aga, ger en bakgrund: – För oss är den gröna vätgasen inget nytt. Vi har hållit på med elektrolys i 40–50 år. För de relativt små volymer väte som vi tar fram är elektrolysen helt rätt. Vi har liknande tillverkning också i Borlänge och Halmstad, säger han. Sedan tidigare driver Aga en tankstation för vätgas på Arlanda. Den byggdes med stöd från EU, precis som tankstället i Sandviken. – Om inte EU stått för sju av de tio miljoner kronor som den kostat, hade den nog inte blivit av. För att vi ska våga satsa på stort krävs tydligare indikationer från marknaden, säger Ragnar Sjödahl. Kommunen med och satsar En förutsättning för Agas satsning i Sandviken var också att det skapades en lokal efterfrågan. Sandvik och kommunen förband sig att köpa in tre bränslecellsbilar vardera och att fram ENERGIGAS NR 4 2016 9 › Vätgas Luft