Energigas 1
I Sandviken är vätgas hetare än någonsin. Aga fra
mställer grön vätgas från vatten genom elektrolys. Största kunden Sandvik använder den till att glödga rostfria metaller, däribland de metallband som är grundbulten i vätgasdrivna bilars bränsle celler. Den gamla bruksorten har nu flest bränslecellsbilar per capita i Europa och inom kort Sveriges fjärde vätgastankstation. Vätgasen het i stålindustrin I en uppfräschad fabrikslokal som tidigare inhyste ett gammalt sotigt och bullrande varmbandverk, står en 120 meter lång blänkande produktionslinje. Det är ståljätten Sandviks bidrag till framtidens gröna transporter och fossilfria energiproduktion. I ena ändan matas rullar med rakbladstunna metallband in och förses med olika typer av beläggning i flera skikt: grafit, kobolt och andra metaller som ger rostskydd och leder elektricitet. Efter skärning skeppas rullarna vidare till kunder som stansar ut dem och monterar samman dem till bipolära mönstrade metallplattor. Dessa placeras sedan i så kallade bränsle cellsstackar. I en personbil har en sådan stack runt 400 plattor. Produktionslinjen i Sandvik körs några timmar varje dag. Men i framtiden ska det bli mer än så. – Här skulle vi kunna tillverka belagda metallband till flera hundratusen bränslecells bilar per år, säger Mats W Lundberg, forskare och specialist på material till bränsleceller på Sandvik material technology. Hans kollega Håkan Holmberg, marknadschef för ytbehandlade produkter, fyller i: – Vi är det enda stålbolaget i världen som satsar i industriell skala på bränsleceller. Vi är ensamma om att se metallband och beläggning som en produkt. ›