AMES 1
KRÖNIKA Garanti eller ansvar, vad gäller? EN RELA
TIVT VANLIG MISSUPPFATTNING jag stöter på i min yrkesverksamhet är gemene mans tilltro till att lagstiftningen utfäster någon form av garanti avseende utfört arbete eller kvalitet på en vara. Det finns följaktligen en benägenhet att blanda ihop termen ”garanti” med ett avtalat eller lagstadgat ansvar för en vara eller utfört arbete. I lagen finns inga garantier; utan en garanti är något som en säljare eller entreprenör själv kan lämna till sin kund avseende en vara eller tjänst. Anledningen till att det är viktigt att skilja på huruvida det är en garanti i förhållande till annat ansvar är för att det är olika förutsättningar kring vad som behöver bevisas beroende på om det är en garanti eller ett annat ansvar som görs gällande om du anser att varan eller tjänsten är felaktig. HURUVIDA DET FÖRELIGGER ett fel eller en brist i en vara eller i utfört arbete bedöms normalt utifrån den tidpunkt då varan/arbetet överlämnas till kunden (inom juridiken benämner vi det riskövergången). Ansvars för fel eller brister (såväl synliga som osynliga) som föreligger vid riskövergången ligger i regel hos säljaren/entreprenören. Det åligger dock kunden att visa att felet eller bristen fanns vid riskövergången för att säljaren/entreprenören ska ansvara. Många gånger kan det vara svårt att faktiskt visa att ett fel eller en brist fanns vid angiven tidpunkt; inte för att det inte är sannolikt att felet/bristen fanns – utan för att det helt enkelt inte finns några enkla bevismedel att ta till. Har säljaren/entreprenören däremot lämnat en garanti blir kundens bevisbörda en annan – under garantitiden presumeras (förutsätts) att alla fel eller brister som visar sig fanns redan vid riskövergången. Det finns därför anledning att vara noga med att skilja på huruvida en säljare/entreprenör lämnar en garanti (som är förmånligt för kunden) i förhållande till att säljare/entreprenör givetvis tar ansvar för att sin produkt eller att arbete är korrekt utfört. SÄRSKILT OFTA HÖR JAG KONSUMENTER som talar i termer kring att konsumentköplagen har en treårig garantitid. Det en en grov modifikation av sanningen; den treårsfrist som troligen åsyftas i konsumentköplagen utgör den bortre gränser för när en konsument kan reklamera ett fel, det vill säga påtala att den köpta varan är felaktigt. När det gäller säljarens ansvar för ett sådant fel gäller vad som angivits ovan; det ankommer köparen att påvisa att felet fanns i varan när varan överlämnades. Det finns i och för sig en regel i konsumentköplagen om stadgar att fel som visar sig inom sex månader från avlämnandet ska anses ha funnits redan vi avlämnandet. Det ter sig i sitt uttryck precis på samma sätt som en lämnad garanti. Utanför konsumentlagstiftningen finns i regel inte några motsvarande regler. DU SOM SÄLJARE/ENTREPRENÖR bör därför ha god kännedom om vad det är för lagstadgat, eller avtalat för den delen, ansvar som ankommer på dig – och vill du ge dina kunder ett bättre skydd så kan du lämna en garanti. Garantier har även genom åren varit en viktig del i marknadsföring av en vara eller tjänst för att vinna marknadsandelar; men vad innebär en sådan garanti för företagets ekonomi? Och hur yttrar sig garantin; finns det begränsningar eller omfattar den allt? Det senare kanske är en vanlig missuppfattning bland kunderna och alltför många kunder invaggas emellanåt av en falsk trygghet så fort ordet garanti nämns. Jag har till och med upplevt situationer där den sluge säljaren viftat med garantier som inneburit att till och med lagstadgat ansvar begränsats; en sådan ”slug” säljare kommer med största sannolikhet i det långa loppet att tappa andelar på marknaden och på så sätt sanera bort sig själv. Glöm inte bort att ett dåligt rykte sprider sig snabbt och är svårt att tvätta bort. Den smarte entreprenören ser därför till att ha full koll på såväl lagstadgat och avtalat ansvar som de garantier han lämnar för att positionera sig som en attraktiv och seriös aktör på marknaden. n Mötesplatsen för Söderköpings näringsliv & Ditt företagande. Väx med ditt företag i en kreativ & professionell miljö. Skapa nätverk och samverka för inspiration och idéer. Här kan du hyra Kontorsplats Utbildningslokal • • • • Konferensrum Eventyta Kontakt: Anne-Louise Kroon, 0121-772077 www.cooperatecoffice.se Företagshyra/leasing på spabad Ta hand om dig själv, din personal och dina kunder Nu erbjuder Folkpool dig som företagare att hyra eller leasa ett spabad till en fast månadskostnad och med valfritt servicepaket. ELISABETH WEDENBERG Advokat Maminza Advokatbyrå AB 18 Folkpool Norrköping Lindövägen 47