AMES 1
MEDIA OCH REKLAM TEXT: PELLE BLOHM RIDSPORT OCH H
ÄSTLYCKA HÖJER NIVÅN FÖR HÄSTANNONSERING Ridsport och Hästlycka rivstartar 20-talet med nyheten om att de nu går samman i en gemensam satsning att bli den mest självklara marknadsplatsen för hästförsäljning i Sverige. FOTO: PRESSBILD FRISKIS TRENDSPANING 2020 Återhämtning är det nya svarta och vi söker endorfinkickar för att bota digital baksmälla. Nu kommer Friskis&Svettis trendspaningar för 2020. Få branscher är så trendkänsliga som tränings- och hälsobranschen. Det är högt och lågt, analogt blandat med högteknologiskt. Friskis&Svettis trendbarometer bygger på vad vi ser hända och vad vi uppfattar kommer att slå igenom och växa. Den bygger på spaningar från de större mässorna, världen över, under året som gick. Den bygger på erfarenhet i Friskis föreningar runt om och en kontinuerlig nyfikenhet – på omklädningsrumssnack, bastudiskussioner, gymgolvskonversationer. Bakom sammanställningen står Magnus Strömberg och Tina Uppfeldt, träningsutvecklare på Friskis&Svettis. TRENDER SOM HÅLLER Vissa trender är helt nya och förväntas slå under 2020, medan andra redan är igång och har vuxit och skruvats på under de senaste åren. – Rörlighetsträning är något vi har jobbat med på olika sätt inom Friskis sedan starten. För tio år sedan lanserade vårt eget koncept Flex. Ingen kunde vara gladare än 50 vi när rörlighetsträning sedan trendade och fler började erbjuda det på sitt sätt, säger Tina Uppfeldt. FRÅN PRESTATION TILL HÅLLBARHET Så vad är då det nya, det som kommer ta träningsbranschen med storm år 2020? Här kommer nio nedslag på världskartan. 1. ENDORFINKICKAR FÖR ATT BOTA DIGITAL BAKSMÄLLA Rådande trend är korta och effektiva pass, högintensiv träning. Om soffan var vår konkurrent tidigare så är tiden vår nya. 2. ÅTERHÄMTNING ÄR DET NYA SVARTA VI VILL ÅTERHÄMTA OSS PÅ BÄSTA möjliga sätt. I USA hittas allt från kryoteknik till infraröd bastu och stretchlab. 3. EN HELHETSSYN PÅ LIVSSTIL, HÄLSA OCH TRÄNING Inte bara helhet som begrepp, utan trenden är bättre träning, bättre mat och bättre återhämtning. Träningen är mer optimerad och på sikt även mer individualiserad. 4. UNGA OCH ÄLDRE TAR ÖVER PÅ GYMMEN Vi börjar tidigare: Tonåringar tränar mer på gym idag, vill vara där. Samtidigt blev verklig ålder omsprungen av fysisk ålder för flera år sedan. 5. TRÄNING SOM FUNKAR I VARDAGEN Träning måste vara tillgänglig för att den ska rulla smidigt och smart i vår vardag. Det ska inte bara handla om att komma till gymmet, det ska handla om att vara aktiv där man är – hemma, på semestern, på jobbet. 6. GRUPPTRÄNING PÅ NYA SÄTT På Friskis har vi gått från stora grupper, bara, till mindre grupper och vidare till gruppträning i nya miljöer. 7. STYRKETRÄNINGEN FÅR SÄLLSKAP I GYMMET Tidigare gick man i gymmet framför allt för att bli starkare. Nu är gymmet en plats där man kan träna olika saker. 8. VI LOGGAR UT FÖR ATT KÄNNA IN Vi samlar vår träning i mobil och/ eller klockan, visst. Vi mäter och kollar vår pulsutveckling, ja. Men samtidigt har det inte blivit en lika stark trend som den förutspåddes vara vid det här laget. 9. NÄRHET GÅR FÖRE STORLEK Gym- och träningsanläggningar är fortsatt snygga, rena, fräscha. Många tenderar nu att gå mer på närhet än storlek – flera mindre anläggningar, för att komma närmare motionärernas liv och rörelse. n Köp- och säljannonserna som skapas på Hästlycka kommer från och med nu att vara synliga på både Hästlyckas och Ridsports sajter. Dessutom publiceras utvalda annonser i Ridsports printprodukt. – Tillsammans får vi enorm räckvidd. Det känns väldigt spännande och för oss på Ridsport framförallt kul att ta tillbaka hästannonserna som varit en stor del hos oss tidigare. Med Hästlycka som partner känner vi att vi får till ett samarbete som på helt rätt sätt dockar in i våra värderingar och visioner om att kvalitet går före kvantitet, säger Ridsports vd Susanne Tornberg. Hästlycka är en modern köp- och säljsajt som sedan starten har haft fokus på att hålla sajten ren från bluffannonser och maximera användarvänligheten. – Detta har vi gjort genom att lyssna på våra annonsörer som med sin feedback har format sajten till vad den är i dag, säger Hästlyckas vd Alexander Lorentz. Den nya mobilanpassade plattformen ger stora möjligheter till lyckad försäljning för såväl privatpersoner som företag. Dessutom finns möjlighet för professionella försäljningstall att skapa en helt egen butik på sajten. – Alla annonser från privatpersoner är gratis och granskas stenhårt före publicering vilket är ett led i vår gemensamma syn på hög trovärdighet och seriositet. Försäljningsstall och företag är redan godkända och slipper granskning. Vid misskötsel raderas företagskontot, säger Alexander Lorentz. Marknadsplatsen är redan igång och i nästa nummer av Ridsport kommer det även att vara hästar till salu. – Jag ser oerhört mycket fram mot det här samarbetet, säger Susanne Tornberg. n