AMES 1
OMSLAGSPROFIL Jubileumsnummer: Affärsstaden firar
fem år i år! REGIONENS AFFÄRSMAGASIN NUMMER 2 2020 Smart yta Får Motala att växa Sankt Kors nya VD Med fokus på förädling Sandbäckens Med sikte på att dubbla verksamheten Jenny Dingertz är inte typen som sitter och väntar på att saker ska hända. – Nej, nyfikenheten är det som driver Jenny Dingertz Marknadsområdeschef, Riksbyggen Marknadsskola, Krönikor, Gastro, Resetips m.m. mig, skrattar hon och tar en klunk av sitt kaffe medan blandrasen Neo, vapendragaren, lägger sig tillrätta intill mattes fötter. DET ÄR I RÖRELSE SOM JAG ÄR HEMMA TEXT: MIRJAM LINDAHL FOTO: BJÖRN LISINSKI JENNY ÄR SEDAN AUGUSTI 2019 Marknadsområdeschef på Riksbyggen i Norrköping och berättar om en resa som gått via studier och kibbutz, säsongsarbeten och jordbruksliv på landet till att vara med om att vända resultat, bygga upp helt nya konferenshotell och – ta en paus från allt. En resa som inte bara gett mängder av arbetslivserfarenhet utan också mycket insikter om livet i sig. – Jag föddes och växte upp i Stockholm, tillbringade skoltiden i Örebro men har också starka band till Skåne och Österlen där vi hade sommarhus och där jag tillbringat många av mina somrar berättar Jenny. Under gymnasiestudierna var jag utbytesstudent i Indiana och jag tänker mycket på livet som var både före och efter USA. Utan Facetime och WhatsApp, men med handskrivna brev och ett telefonsamtal hem varannan vecka fanns tid att lära känna sig själv och komma underfund med vad hon ville. 20 – Jag har alltid haft lätt för matte och varit intresserad av affärer, så efter ett par år med olika arbeten inom hotell och restaurang blev det ekonomistudier i Växjö och en civilekonomexamen med inriktning mot marknadsföring 1988. Flytten gick sedan tillbaka till Stockholm, och med tidigare erfarenheter från restaurangvärlden fick hon jobb inom kundsupport på ett dataföretag vars tjänster riktade sig mot hotell och restaurang. – Det blev mycket resor och jag fick en speciell inblick i hotelldriften, vilket skulle komma att bli en värdefull kunskap. 27 ÅR GAMMAL FICK JENNY nämligen jobb som platschef på ett hotell som var i behov av en fast hand och nya idéer. Med struktur och en tydlig plan lyckades hon vända både hotell, konferensoch restaurangverksamheten till lönsamhet innan nästa möjlighet dök upp. Nämligen erbjudandet om att vara med vid nybyggnationen av ett nytt hotell i Knivsta. Idén var ett hotell med restaurang, spa och konferensmöjligheter, och 1990 var tanken med reception och bar i en öppen loungemiljö något alldeles nytt och exceptionellt. – Det var otroligt lärorikt att få vara med på hela resan från grunden till färdigt för gäster, säger Jenny och berättar om visningar med betong och bygghjälmar, om att bygga upp strukturer och rutiner, sälja in konceptet och ansvara för driften. UNDER ÅREN SOM FÖLJDE varvades arbete med mammaledighet och efter att andra barnet kommit till världen 1993 fick familjen möjlighet att testa på jordbrukslivet. Jenny berättar att barnens pappa, som hade mångårig erfarenhet av att vara ansvarig på lantbruksgårdar och dessutom var otroligt entreprenörsdriven såg möjligheterna i att driva lantbruk när EU-reglerna ändrades efter en tid då