AMES 1
TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: PRESSBILD Erik Lorind
er arbetar som konsult på Combitech. FÖRETAGARE BEHÖVER EFFEKTIVA METODER FÖR KONFLIKTHANTERING Konflikter mellan medarbetare uppstår förr eller senare på alla företag. För att konflikterna inte ska ta för stora proportioner och orsaka skada gäller det att ha effektiva metoder för att hantera och stoppa dem i tid. Det är också viktigt att man från ledningshåll faktiskt vågar ta i konflikterna och visa empati med de medarbetare som är involverade i en aktuell konflikt. – Det absolut viktigaste att ha i åtanke när man ska bemöta människor i samband med kriser och konflikter är att förstå vikten av att se, höra och bekräfta andra människor. Jag brukar använda mig av en konflikttriangel med sakfråga, attityder och beteende i tre olika hörnor. Det är i attitydhörnet som konflikten brinner loss och får energi, säger Erik Lorinder, som har en bakgrund som poliskommissarie vid Rikspolisstyrelsen och numera arbetar som konsult på Combitech. Han föreläser bland annat för företag som vill öka sin förståelse för hur konflikter eskalerar på olika sätt. Den som håller fast vid sakfrågan i ett försök att lösa en konflikt löper stor risk att misslyckas. Man bör istället fokusera på att få de inblandade i konflikten att känna sig bekräftade för sina känslor, tankar och viljor. Det handlar om att först bygga upp ett förtroende hos de individer som är involverade i konflikten. Först därefter är de mottagliga för förslag på lösningar. Det är en tumregel som gäller vid alla typer av konflikter, stora som små. VIKTIGT ATT FÖRST ETABLERA FÖRTROENDE – Den här metoden kan tillämpas på i stort sett alla typer av konflikter och krissituationer, från vardagliga konflikter kollegor emellan till självmordsbenägna individer och gisslandraman som exempelvis polisen möter, säger Erik Lorinder. Erik Lorinder delar med sig av flera konkreta tips på hur man kan bygga upp ett förtroende hos individerna i en konflikt. Konflikttrappan är ett effektivt verktyg för att förstå och hantera olika typer av konflikter. Konflikttrappan illustrerar även hur en konflikt eskalerar i olika faser. – En konflikt inleds ofta i olika ståndpunkter, och övergår snabbt till att man argumenterar för sin sak, för att därefter bli en debatt kring rätt och fel när man märker att man inte kan mötas i sakargumenten. Då har man lämnat sakfrågan och lägger istället energi på att förlöjliga motparten med verbala angrepp. Konflikttrappans främsta funktion är att synliggöra var i konflikten man befinner sig och att man bör bli uppmärksam på om en konflikt är på väg att fördjupas, säger Erik Lorinder. Ju längre man låter en konflikt fortgå ju svårare blir den att hantera. – Man ska komma ihåg att konflikter i sig inte är negativt, oliktänkande individer är i allmänhet bra för en organisation. Det är först när konflikter riskerar att bli destruktiva som man bör agera direkt för att undvika att företagets verksamhet skadas. Då kan enkla modeller som konflikttrappan och konflikttriangeln vara till stor hjälp, avslutar Erik Lorinder. n 34