Utmärkt Örebro 1
Kan du berätta lite om processen sen du kom hit o
ch började tjänsten? Du nämnde att mycket handlade om själva bygget. – Jag kom hit och blev introducerad av Lars Thornberg som varit projektledare under hela byggprojektet. Det har varit mycket frågor kring hur verksamheten kan vara delaktig redan i byggprocessen för att man ska få lokalerna anpassade efter det som ska finnas i huset. Han gick i pension sommaren 2020 och då fick jag ta över mycket. Det var tusenmiljarder beslut som skulle tas ända ner på detaljnivå om var elkontakterna skulle placeras till exempel. – Sen har vi haft en projektgrupp som varit involverad i allting som har hänt så jag har väl inte varit den som bestämt exakt var saker ska placeras men frågorna måste hanteras, det måste vara en kanal in, och där har jag suttit i direktdialog med Örebroporten som byggt huset. Det har upptagit väldigt mycket tid för att få huset som vi vill ha det. Det positiva är då att du verkligen kan hela den här byggnaden? – Huset kan jag och det har varit en fin tid att lära känna representanter för de olika verksamheterna för i projektgruppen har det funnits folk från alla de verksamheter som flyttat in. Vilka är de verksamheterna? – Vi pratar ju om Kulturkvarteret och det är idag det här nybyggda huset och här finns Karros esteter, dans och teater, högst upp i huset. Sedan är det Kulturskolan, bibliotek och våra scener. Därutöver har vi en extern aktör i Kulturbistron. Sedan återfinns Konsthallen i det gamla Riksbankshuset här utanför och utöver det ingår även Konserthuset i det som är Kulturkvarteret. Det finns en risk för begreppsförvirring då det här huset hela tiden hetat Kulturkvarteret och jag vill egentligen att man ska tänka hela kvarteret och vi får försöka få till en tydlighet där. Men är du chef över all den verksamheten? – Konserthuset är ett eget kommunalt bolag, men konserthusets vd och verksamhetschefen för Kulturskolan och bibliotek, verksamhetschefen för allmänkulturen och jag, vi har en egen ledningsgrupp för att hålla ihop det här och vara ett stort vi. Hur ser ditt och Kulturkvarterets uppdrag ut? – Det ska vara ett hus för alla örebroare med särskilt fokus på barn och unga. Det betyder inte att det är ett barn- och ungdomskulturhus utan det ska verkligen vara för alla men vi ska uppmärksamma barn och unga. Det har också satsats rejält på barn- och ungdomar, Kulturskolans lokaler är till exempel de absolut finaste i det här landet. Bara där har man visat att man tar barn- och ungdomar på allvar. – Vi har även ett uppdrag att nyttja lokalerna så mycket som möjligt, alla som är i huset bokar de lokaler som man använder så att man ska se vad som eventuell är ledigt och då kan kanske ett Studieförbund till exempel komma in och ha en verksamhet den tiden. Dina visioner då? Vad vill du göra med huset? – När jag fick det här jobbet så tänkte jag wow, tänk att få vara chef över mellanrummen, det är så jag ser på det här. Att göra någonting mer av det som är mellan de fasta verksamheterna. Hur kan vi få det här huset att bli en angelägen plats för örebroarna men även besökare utifrån. Vad är det som ska till då? – Det är saker som jag redan varit inne på. Det finns otroligt mycket kreativitet i det här huset och det händer fantastiska grejer men vi behöver också reflektera över vilka röster 30 som inte hörs. Vilka röster ger vi inte plats? Hur kan vi bli den platsen för människor att uttrycka sig. Visionen är att det ska vara de här låga trösklarna, människors vardagsrum där man inte måste utföra en prestation utan både hänga, uppleva och utöva kultur. Hur ska ni göra för att nå fram till den visionen? – Vi ska lyssna in, vi ska inte tro att vi har alla svaren själva, vi ska jobba med förebilder. Vad krävs för att jag ska känna mig hemma? Det behöver vi ta reda på och få in personer som lockar andra som kanske inte vågar sig hit. Dessutom ska vi säga mer ja än nja. Jag skulle vilja se Kulturkvarteret som ett sorts pulserande nod som kommer hela Örebro till dels. – Men vi har även fått ett uppdrag av regionen att vara en nod i hela Örebro läns region tillsammans med Askersund och kulturhuset Sjöängen och så tittar vi på någonting i norr för att också vara den där pulserande kraften som kommer hela regionen till dels. Att hitta kulturens infrastruktur hur vi får ut det brett. Det är jätteviktigt, avslutar Karin Beckman.