Utmärkt Örebro 1
foto Robin Haldert L udwig Hart, eller Ludwig Sch
öllin som han egentligen heter, är ingen omedelbar stjärna. Han hörs inte mest, tar störst plats eller är den som blickarna dras emot. Men spela upp någon av singlarna han släppte förra året, eller ännu bättre – gå och se honom live – så blir du varse att där finns något mer, något mycket större. Han har börjat göra ringar på vattnet men är fortfarande en bit ifrån det där stora genombrottet. Trots det har han redan hunnit med imponerande samarbeten med såväl Tomas Andersson Wij som Mauro Scocco. Musiken, som hos så många andra, verkar ha kommit med modersmjölken. Den har alltid funnits där i någon form. – Ja, mer eller mindre. Både morsan och farsan spelade – morsan sjöng och farsan spelade trummor och piano. Men jag har ändå inte hämtat så mycket från dem, säger han lite eftertänksamt. Istället kom inspirationen från gitarrer i största allmänhet och Hellacopters i synnerhet. – Hellacopters var en stor anledning till att jag började spela elgitarr, jag ville låta som Nicke Andersson, säger han och skrattar. Det går att tänka sig långt sämre musikaliska förebilder för en grabb med en musikalisk ådra i slutet av 1990-talet. Sedan blev det en långväga flytt och Musikhögskolan i Piteå av alla ställen. – De hade rockmusikerlinjen där med inriktning på populärmusik. Det var ganska härligt att flytta någon annanstans, minns han. Där blev han kvar i tre år innan flyttlasset gick vidare till Stockholm där han skaffade sig nya kontakter. Sedan blev det en hel del fotarbete, det som de flesta musiker och artister får ägna sig åt innan de börjar avancera, innan de brejkar. Idag, 2020, är Ludwig Hart till ganska stor del sin egen och får spelningar för sin egen musik, på sina egna premisser. I presstexterna som kopieras flitigt i beskrivande konserttexter och tidningsnotiser beskrivs hans musik som “sätta-sig-i-bilen-och-bara-dra-musik”. Det kan vara lite knepigt för en del att direkt dra sig till minnes hur det låter. Själv hör jag väldigt mycket “amerikansk-västkust-radiovänlig-rock-country-musik” när jag lyssnar till Ludwig Harts släppta låtar. Men här finns också starka drag av pop, rock, folkrock och förstås americana. Kanske är rent av det sistnämnda det enklaste sättet om man snabbt ska förklara hur Ludwig Hart låter. När jag ber honom förklara själv hamnar vi i en försvenskad variant. – Ja, vad är det nu för stil? ‘Västkustamericana’ kanske, säger han och funderar. I maj förra året släppte han singeln “Cowboys” ihop med sin ständiga duettpartner Michaela Holmberg och det är svårt att inte nämna henne när man pratar om den singelns framgångar. – Vi träffades för ett par år sedan när vi skulle sjunga en Tom Petty/Stevie Nicks-låt och sedan dess har vi fortsatt sjunga ihop. Michaela skulle egentligen bara sjunga på “Cowboys” men sedan har hon fortsatt att sjunga på de flesta duetter jag gjort. Just låten “Cowboys” innebörd har han förklarat flera gånger men vid något tillfälle har det hänt att det ändå inte gått fram. Som när han skulle spela den live i P4 och programledaren oinitierat frågade: “hur känns det 15 egentligen att vara cowboy i Sverige”? – Jag svarade att det är ju precis det som sången handlar om, säger Ludwig och ler snett. I höstas skedde någonting underligt på Wikipedia. En sida med biografi om artisten Ludwig Hart togs ned och den med tillgång till Wikipedias innandömen kunde följa en interndiskussion där Ludwig själv ansågs bygga upp sidan enbart för att göra reklam för sin kommande skiva, något som är förbjudet enligt Wikipedias regler. En kort period länkade Google fortfarande till Wikipediasidan men numera finns inte ett spår av den. Ludwig erkänner halvt om halvt att de nog hade lite rätt när de tog ner den. – Det var nån som kommenterade att det inte fanns något att läsa om mig, men sedan var det faktiskt min fru som gick in och började skriva på sidan. Men visst var det med ett visst kommersiellt syfte, erkänner han. Ludwig Harts debutskiva kom så till slut i höstas och innehåll nio spår. För att vara en så fåspårig skapelse så tog den sin lilla tid. – Det har varit en lång process med skivan, jag har haft material klart till nästan två skivor. Det är fler personer som blivit involverade efter vägen men det har varit värt det för vi har kommit fram till bättre grejer. När man är själv är det svårt att släppa ifrån sig grejer, med fler inblandade kan jag inte vänta på att jag ska få rätt känsla, slår han fast. Öppningsspåret “Purpose of love” är en rätt otrolig historia i sig som kulminerar i att självaste Mauro Scocco tvingar skivbolaget att ta med låten på skivan. Eller som Ludwig berättar det: – Vi var i Benny Anderssons (ja, det är Abba-Benny, reds. anm.) studio. Vi hade en dag