TIDNINGEN TILLVÄXT 1
SKOGSFÖRETAGET > skördaren från Vindeln i Västerb
otten är mycket ovanlig, möjligen unik, i det här sammanhanget. En förstagallring där en entreprenör utför uppdraget görs i de allra flesta fall med en mellanstor skördare med gallringsaggregat. Då genomkorsas skogen av 4–5 meter breda stickvägar med 20 meters mellanrum. Skördarföraren sticker in sin 10–11 meter långa kran i utrymmet mellan vägarna och gallrar bort de träd som behöver försvinna för att den kvarvarande skogen ska få utrymme att växa optimalt. – Ofta blir det faktiskt några meter sämre gallrat i en sträng mitt mellan vägarna, för det är svårt att se ordentligt när man sitter så långt från aggregatet, säger Magnus Tykosson. VIMEKSKÖRDAREN hugger fram hälften så breda vägar och de behövs bara för att en liten skotare ska kunna köra in och hämta massaveden som skördaren lägger i högar. I skogen mellan vägarna slingrar sig skördaren fram och lämnar knappt skönjbara spår efter sig. Bruttovikten ligger under fem ton, det är knappt hälften av vad en ordinär gallringsskördare väger. Litenheten är en fördel för marken och även vid valet av träd att kapa. – Kranen är 4,6 meter lång. Man kommer nära, så det är lättare att göra ett bra jobb, säger Magnus Tykosson. Att just Bernt Jonsson börjat med skonsam gallring inom storskalig skogsentreprenad är något han kan tacka sin bror Torbjörn för. För två år Bernt Jonsson Gallringen har egentligen gått åt fel håll under mina 25 år som företagare. Tack vare litenheten hos Vimekskördaren går det att gallra skonsamt i granbeståndet. Maskinpark Hassela Skogsentreprenad kan sköta hela kedjan från stubbe till industri genom att ha maskiner för både avverkning och transport. Dessutom finns grävare att tillgå. Skördare: Två Vimek 404 T6, två John Deere 1170 E och fem John Deere i 1470serien. Skotare: Två Vimek 610.2, en Komatsu 865, en Komatsu 895, en John Deere 1510 E, två John Deere 1910 E och en Rottne F18. Timmerbilar: En Scania 560 och en Volvo FH 16 700. Grus- och plogbilar: En Volvo FH 12 som plogar på vintern och transporterar anläggningsmaterial på sommaren. Grävare: En Huddig 1260, som också bland annat plogar avverkningsvägar på vintern. sedan tyckte brodern att Bernt Jonsson skulle ta sig en titt på Vimeks skördare och skotare. De for ner till en entreprenör i Katrineholm i Södermanland som använde maskinerna småskaligt, fick en genomgång och gillade vad de såg. Eller rättare sagt, insåg möjligheterna. – Gallringen har egentligen gått åt fel håll under mina 25 år som företagare. Priserna på massaved har sjunkit, det har blivit allt större maskiner och man gallrar lite för hårt för att få ekonomi och då blir skogen stormkänslig. Jag har inte varit bättre än någon annan, för jag gillar själv att köra stora maskiner, säger Bernt Jonsson och skrattar. Efter besöket i Katrineholm ordnade han en visning av Vimekmaski30 Tillväxt nernas arbete i skogen utanför Hassela. Skördare och skotare kördes upp från Uppland och det blev två dagar med kolbullar och massor av information till intresserade skogsägare. – Det var omöjligt att uppskatta på förhand hur många som skulle komma, men det blev flera hundra. Det var tydligt att det fanns ett stort sug efter att få skogen mer skonsamt skött, säger Bernt Jonsson. DAGEN FÖRE JULAFTON 2014 skrev han kontrakt på att köpa en skördare och en skotare. Den gruppen har sedan leveransen i mars 2015 stadigt arbetat för nybildade Norrhälsinge Skogsägareförening. Hassela Skogsentreprenad har nyligen utökat med