TIDNINGEN TILLVÄXT 1
Heta stolen ”Allt ansvar kan inte ligga på konsum
enten” Handelskedjans aktörer måste agera. Det slår Fairtrades generalsekreterare Magdalena Streijffert fast. Annars kommer målet om en hållbar värld 2030 inte att kunna nås. Text Tina Andersson Foto Kristina Sahlén Hur viktigt är det med socialt och etiskt ansvar för dagens konsumenter? – Mer och mer viktigt, märker vi. I vår undersökning från februari i år säger sig tre av fyra tillfrågade konsumenter vara beredda att betala mer för Fairtrade-märkt. I Sverige ökade försäljningen med 38 procent 2014 och 19 procent 2015. Det är alltså inte bara så att många konsumenter säger att de kan tänka sig att köpa – de gör det också. Hur priskänsliga är konsumenterna om varan har rätt märkning? – Priset är viktigt. Om man får två paket vanligt kaffe för 50 kronor på kampanj samtidigt som ett paket Fairtrade-märkt kostar 50 kronor är det klart att de flesta väljer vanligt kaffe. Men vi ser nu att handeln börjar använda Fairtrade och ekologiskt för att locka till sig kunder. Ett tips för den som måste titta på prislappen och ända vill hjälpa till är att välja bananer och kaffe, där priserna vanligtvis skiljer minst. Är det svårare att få gehör för rättvis handel när odlarna finns i utlandet? – Inte i Sverige, men jag vet genom samtal med kollegor att det är svårare i till exempel Danmark. Många svenskar har rest mycket utan att bo på fina hotell. Det skapar förståelse och samhörighet. Vi har också ett slags inneboende solidaritet, som visat sig genom historien. Fairtrade-odlarna finns i Afrika, Asien och Latinamerika. De konkurrerar inte med svenska 34 Tillväxt lantbrukares mjölk, bröd och kött, så det blir mer av en gemensam kamp för rättvisa villkor. Hur jobbar ni med att stärka varumärket? – Vi framhåller människorna bakom produkterna, i videohälsningar på sociala medier till exempel. En odlare kan berätta att hennes barn kan gå i skolan och att hennes man fått en nödvändig operation genom de förbättrade arbetsvillkoren. Vi upprepar vårt budskap många gånger under lång tid. Vi försöker vara en bred gräsrotsrörelse och behöver hjälp av våra medlemsorganisationer, eftersom vi bara är sju personer på kontoret. Finns det något bland era varor som blivit en oväntad succé? – Fairtrade-märkta cashewnötter ökade med sådär 2 000 procent efter att några studenter vid Växjö universitet skrivit en uppsats om nötternas möjlighet och börjat sälja dem. Att Fairtrade-märkta julstjärnor sålde slut snabbt förra året är kanske ingen oväntad succé, men det är nog en lite oväntad vara. Vilken är den viktigaste frågan för dig att driva de närmaste åren? – Implementering av FN:s hållbarhetsmål, som ska infria visionen om en hållbar värld fri från fattigdom till år 2030. Allt ansvar kan inte ligga på konsumenten, alla handelskedjans aktörer behöver agera. n Här svarar experter och specialister inom diverse områden på aktuella frågor. Hör av dig och berätta vem du vill se i den heta stolen. skogochlantbruk@handelsbanken.se Postadress: Handelsbanken Skog och lantbruk, Torsgatan 12, 103 70 Stockholm Magdalena Streijffert Aktuell som: Generalsekreterare Föreningen för Fairtrade Sverige. Ålder: 39 år. Familj: Sönerna Josef, 7 år, och Olof, 3 år. Kommer från: Halmstad. Tidigare känd som: Socialdemokratisk riksdagsledamot 2006—2010. Anknytning till jord- och skogsbruk: Genom att vara uppvuxen i jordbrukslänet Halland med vänner och bekanta som är jordbrukare. Magdalena Streijffert jobbar för en hållbar värld. Fakta/ Fairtrade Fairtrade är en internationell, oberoende certifiering som ska skapa förutsättningar för odlare och anställda att förbättra sina arbets och levnadsvillkor. 2015 uppgick försäljningen av Fairtrademärkta varor på den svenska marknaden till drygt 3,2 miljarder kronor.