TIDNINGEN TILLVÄXT 1
MARKNAD Eget mejeri i en container ● Den mjölkbon
de som vill komma närmare sina kunder kan investera i ett eget minimejeri från företaget Norups gård i Skåne. Modulmejerierna – inrymda i 20-fotscontainrar – består av två enheter, en mejeridel och ett kylrum. Huvudtanken med minimejerierna är att underlätta för den som själv vill kunna förädla sin råvara och få ut ett högre pris för mjölken. Norups gård hjälper vid behov till med den administration och egenkontroll som medföljer en investering i ett minimejeri samt med beräkning, konstruktion och projektering. Pastören i minimejeriet har en kapacitet på 250 liter per timme. – Det är positivt för trafiksäkerheten med färre lastbilar på vägarna, säger Victor Asmoarp, forskare på Skogsforsk, och tillägger att antalet lastbilar skulle kunna komma att minska med cirka 20 procent. Mats Boström, virkes- och induVictor Asmoarp strichef på Norra Skogsägarna, hoppas att en ekonomisk besparing med tyngre transporter ska ge ett högre rotnetto för skogsägare. – Våra fraktkostnader ligger på 80–90 kronor per kubikmeter. En sänkning med 8–9 kronor förbättrar betalningsförmågan, säger han. MATS BOSTRÖM PÅPEKAR att det är särskilt positivt ur ett glesbygdsperspektiv, eftersom vinsten relativt sett är större vid långa transportsträckor. Och även om inte hela summan skulle tillfalla skogsägaren vore 74-tonnare bra för branschen. – På längre sikt ökar konkurrensMats Boström På längre sikt ökar konkurrenskraften hos industrin som skogsägaren säljer till. kraften hos industrin som skogsägaren säljer till, säger Mats Boström. n Snart kan tyngre transporter bli godkända Ett begränsat antal 74tonnare kör i dag på dispens inom ramen för ett projekt som Skogforsk tog initiativ till 2006. Regeringen bereder frågan om en eventuell höjning av den tillåtna bruttovikten på det allmänna vägnätet till 74 ton. Den nuvarande maxvikten är 64 ton. Höjningen från 60 till 64 ton gjordes den 1 juni 2015. Trafikverket har i ett regeringsuppdrag redovisat att det skulle kosta 12 miljarder kronor att uppgradera hela det statliga vägnätet med bärighetsklass 1 (BK1) till att klara 74tonnare. Bärighetsanslaget är 7 miljarder kronor för en planperiod på 12 år. För att uppgradera hela BK1vägnätet inom samma planperiod skulle det alltså behövas ett tillskott på 5 miljarder kronor. Bonde på köpet som app. Spårbar mat på stark frammarsch ● Det går nu snabbt att kontrollera varifrån maten kommer. Genom att ladda ner den kostnadsfria appen Bonde På Köpet (www.bondepakopet.se) kan man direkt i butiken få svar på om den mat man tänkt köpa är producerad av Sveriges bönder. Appen kan vara ett verktyg för den som tycker att det är en snårskog av varumärken och certifieringar på butikshyllorna. Ett annat koncept av spårbara livsmedel erbjuds av Trac Technology. Med deras patenterade metod är det möjligt att elektroniskt spåra köttprodukter genom hela förädlingskedjan – ”från gård till gaffel”. Köttet har en ursprungsbeskrivning på förpackningen. Detta är möjligt tack vare elektronisk märkning vid djurets födsel och så kallade helkroppsmetoder. Det innebär att styckningsdetaljer från varje djur hålls samman genom styckningen fram till dess att paketering sker. Tillväxt 7