Profilen NAMN: TINA HELIN ÅLDER: 55,5 ÅR GÖR: VD
EON GAS SVERIGE AB BAKGRUND: BERGSINGENJÖR FAMILJ: SAMBO OCH KATT BOR: VILLA PÅ ÖSTERLEN KÖR: ÖSTERLENS KAMMARKÖR – MEN JAG KÖR EN GAS-AUDI A3 PÅ NATTDUKSBORDET JUST NU: FINSK GRAMMATIK, ”GRAY MOUNTAIN”, JOHN GRISHAMS SENASTE OCH ”DET ÄR NÅGOT SOM INTE STÄMMER” AV MARTINA HAAG ”Ge oss en siffra så ordnar vi bränslet” Hur mycket förnybart drivmedel behövs för att nå målet om en fossilfri fordonsflotta år 2030? Det frågar sig Tina Helin, chef för Eon gas, landets ledande aktör för fordonsgas. Hon efterlyser ett tydligt svar från landets politiker. – Ge oss en siffra så får branschen se till att det blir så. Det fungerade med både fjärrvärmen och elen, säger hon och menar att de kommande 30, 40 åren kommer att bli gasens bästa tid. Text: Lennart Lundquist Foto: Jenny Leyman V i kommer för tidigt till intervjun på Eons huvudkontor en bit utanför Malmö cen trum. Men vi behöver inte vänta på att vd:n Tina Helin ska ta emot oss. Vi frågar förstås hur lång tid vi har på oss för intervju och fotografering. – Tills ni är klara. Det är inte ofta man får höra det från en direk tör. En källa med god insyn i Eon har berättat två saker för oss om henne: Att hon är mycket populär bland de hundra personer hon chefar över. Att hon uppmuntrar de anställda att inte jobba för mycket. Hon berättar att hon brukar gå en sväng på kontoret mot dagens slut och kolla om det är någon som tänker jobba över och fråga varför. – Det stämmer. Jag har aldrig blivit imponerad av människor som arbetar en massa övertid. Antingen är de dåliga på att prioritera, eller så har de för mycket att göra – och då borde de kanske vara fler. Jag tycker mig dock se en trend bland yngre människor, att de inte tycker att jobbet är allt. Himla bra! Alla förnybara alternativ bra I dag står vägtrafiken i Sverige för 30 procent av utsläppen av koldioxid. 90 till 95 procent av allt som rullar drivs fortfarande med diesel eller bensin. År 2030 är det sagt att den svenska fordonsflottan ska vara oberoende av fossila drivmedel. – Det är en lång resa mot målet. Gasen är viktig. Men vi ska inte tro att vi klarar det alldeles på egen hand. Vilket förnybart alternativ som helst duger bra. – Men vi ser att biogasen har en mycket viktig roll att spela. År 2030 är det helt möjligt att biogasen står för runt 15–20 procent av de förnybara drivmedlen. Men då måste förutsättningarna vara de rätta. Hög andel biogas i fordonsgasen Eon gas är en av de stora leverantörerna av fordonsgas och har ett antal anläggningar som producerar biogas. När Tina Helin började på företaget för fyra år sedan var 50 procent av den levererade gasen biogas och 50 procent naturgas. I dag är andelen biogas 70 procent. Men de riktigt goda förutsättningarna, för att Eon ska driva på för ännu mer biogas, anser hon saknas i dag. Hon vill se ett system, incitament för att det ska satsas fullt ut. – Jag vill att det görs som med fjärrvärmen som producerades med olja och släppte ut koldioxid. Politikerna ändrade skattereglerna, vilket gjorde det lönsamt att ersätta oljan med biobränsle. – Det var samma sak med elen. Där infördes elcertifikat som också gjorde det mer lönsamt att producera förnybar el. Då började det byggas vindkraftverk på allvar. På tio år ökade vindkraften sin produktion av fossilfri el tio gånger. Kan tänka sig utökad kvotplikt Tina Helin vill se något liknande för förnybara drivmedel. Hon kan till exempel tänka sig en utökad kvotplikt, alltså ett politiskt beslut om att en viss mängd av drivmedlen för fordon måste vara fossilfri – en kvot som successivt ökas upp i hundra procent. ENERGIGAS NR 1 2016 17 V