Full aktivitet. I Westports verkstadslokal i Göte
borg står bilarna på rad – i olika stadier av ombyggnaden till gasdrift. Volvos båda modeller V60 och V70 bifuel är i dag de enda gasbilar som produceras i Sverige. Tillverkningen sker i Göteborg med hjälp av världens främsta utvecklare av gasmotorteknik, kanadensiska Westport. Nu väntar en utlandslansering – först ut är Belgien och Luxemburg. Text: Jan Malmborg Foto: Sören Håkanlind Världsbäst på gas i tanken U tifrån sett skvallrar inte mycket om att det är här som framtidens svenska gasbil blir till. Men inne i Westports verkstadslokal på Volvo Cars Torslandaverk i Göteborg pågår en febril aktivitet. Längs långsidan står ett 30-tal Volvobilar av modellerna V60 och V70 bifuel – i olika skeden av ombyggnad. – Hela processen hos oss brukar ta två, tre dagar inklusive besiktning. Först kommer motorn från Volvos fabrik i Skövde, sedan monteras bilen på Torslandaverken och så kommer den hit, berättar Westports svenska vd Anders Johansson. Han poängterar att Westports del i tillverk6 ENERGIGAS NR 1 2016 Avslutning. Mekanikern Krister Froststierna lägger in en ningen av de nya gasbilarna är betydligt större än vid en vanlig konvertering. – Bilarnas bensinmotorer byggs i Skövde med våra specifikationer för gasdrift. I Torslandaverken drar man sedan bland annat kablaget, tar bort reservhjulet och anpassar interiör panelen. Allt det här gör det lättare när vi ska sätta in gassystemet. Monterar motorsystemet Framför honom på verkstadsgolvet står ett tjugotal mekaniker och monterar injektorer, rör, filter och inte minst motorstyrsystemet, en liten dator stor som en bilradio märkt med Westports logga. – Det här är hjärnan. Den tillverkas vid vår sålda i förväg.”Alla bilar är Ungefär hälften av de cirka tusen bilar som vi bygger om på ett år är taxibilar, resten är firmabilar och enstaka utlandsförsäljningar. ” Anders Johansson, vd på svenska Westport