I korthet 3 FRÅGOR TILL … Petr Vasiliev, som i hö
stas utsågs till en av Sveriges tio mest innovativa entreprenörer av forskningsstiftelsen Åforsk. Hans företag Neozeo har utvecklat en småskalig teknik för att rena och uppgradera biogas till fordonsbränsle. 1 Hur skiljer sig er metod från andras? – De fl esta andra utnyttjar en absorptionsteknik där vatten används för att frigöra rågas från oönskad koldioxid. För att vattnet sedan ska kunna återanvändas måste det renas från koldioxiden. Vi har i stället en adsorptionsteknik med zeolit och kolmolekylsikt, så kallad CMS. Den restprodukt som uppstår behöver inte renas utan kan utnyttjas direkt, som exempelvis gödsel. 2 Har ni någon anläggning att visa upp ännu? – Ja, vi har byggt en modell på en bondgård i Lettland. Den ser ut som en vanlig fraktcontainer och har inga rör och ledningar på utsidan. Den ska transporteras med lastbil till lantbruksuniversitetets forskningscentrum Lövsta utanför Uppsala. 3 När kan modellen komma ut på marknaden? – Vi hoppas kunna börja försäljningen under 2016. Eftersom det är en typ av småskalig anläggning som ännu inte fi nns på marknaden, är intresset stort. I Sverige bland annat från två vattenreningsverk och fyra gårdar. Tillverkningen planeras till en början att ske i Lettland eller Estland, men vi har en potentiell svensk partner på gång. JAN MALMBORG Vägtrafi ken skapar stora problem med luftföroreningar och trängsel i Indiens storstäder. Taxi i Delhi uppmanas byta till gas Delhi att konvertera sina bilar Indien. Indien tar krafttag för att få bukt med de allvarliga luftföroreningarna i Delhi regionen. Landets högsta domstol förbjuder all nyregistrering av stora dieselsuvar och bränsletörstiga lyxbilar till slutet av mars månad, skriver The Times of India. Dessutom uppmanas alla privata taxibolag som kör i 4 ENERGIGAS NR 1 2016 till gasdrift från den 1 mars i år. För att minska antalet bilar på Delhis gator har också ett ”udda/ jämnt-system” testats. Varannan dag har bara bilar med udda slutsiffra på registreringsskylten fått köra och vice versa. Försöket har gett bättre luft tillfälligt och kan komma att permanentas. Maria Malmkvist ny vd på Energigas Sverige Den 15 februari tillträdde Maria Malmkvist som ny verkställande direktör för Energigas Sverige. Hon efterträder därmed Anders Mathiasson som går i pension efter tolv år i branschorganisationen. Maria Malmkvist är utbildad civilingenjör från Linköpings tekniska högskola och har ett brett förfl utet inom energibranschen. Innan hon tog över vd-stolen arbetade hon som analyschef på Energigas Sverige. Dessförinnan var hon konsult på WSP. Maria Malmkvist har även arbetat på Energimyndigheten där hon var enhetschef och ställföreträdande avdelningschef. Du tillträdde som vd förra veckan, hur känns det? – Det är otroligt spännande och roligt att ha Maria Malmkvist fått förtroendet att leda Energigas Sverige framöver. Det är en fantastisk branschorganisation som gör skillnad. Jag hoppas att vi även i framtiden kan bidra till en ökad användning av samtliga energigaser och på så sätt bidra till de samhällspolitiska målen. Vilken fråga ser du som viktigast framöver? – Att tillsammans med medlemsföretagen, medarbetarna och andra aktörer visa på den potential gasen har inom industrin, vägtransporter, sjöfart och eloch värmesektorn. Vilka utmaningar har branschen framöver på kort sikt, men också på lite längre sikt? – Utmaningarna för de olika energigaserna är stora, men det är även möjligheterna. På kort sikt är det viktigt att säkerställa att gasen får en självklar roll på vägen mot en fossilfri transportsektor år 2030 och att den olja som fortfarande används inom industrin byts till gas. På längre sikt är det viktigt att ta vara på möjligheten som gasen skapar för en övergång från fossilt till förnybart inom alla sektorer. EU godkänner skattebefrielse Biogas. EU-kommissionen har godkänt den svenska skattebefrielsen av biogas som drivmedel till och med slutet av år 2020. Regeringens målsättning är nu att så snabbt som möjligt under mandatperioden ha regler på plats som ger långsiktigt hållbara och stabila villkor för biodrivmedel, en förutsättning i arbetet för att nå målet om en fossiloberoende fordonsfl otta år 2030. Infrastruktur för gröna transporter Great. I vår startar arbetet med att bygga en infrastruktur för hållbara transporter, från Stockholm och Oslo till Hamburg i det EU-stödda projektet Great. I satsningen ingår två tankstationer för fl ytande naturgas, LNG, för lastbilar och andra tunga transporter. Även 70 snabbladdstolpar för elbilar ska byggas. Bakom satsningen står bland andra Eon och Region Skåne.